söndag 28 maj 2023

En smakebit på søndag - X

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter och är skriven av Pascal Engman. 

Vanessa Frank har valt att avsluta sin tjänst som polisinspektör för att skydda sin dotter Celine mot den eskalerande hotbilden. Men hon har svårt att hitta mening med sin nya, lugna tillvaro. När en internationellt känd fotbollsfru hittas mördad i sitt hem på Lidingö börjar fallet gäcka den tidigare polisinspektören. I en förort på andra sidan stan kämpar 17-åriga Herish för en ljusare framtid. Drömmen om att bli fotbollsproffs gör honom till ett enkelt byte för matchfixare och agenter. Det visar sig snart att flera öden är sammansnärjda i en omöjlig ekvation och Vanessa Frank måste hitta den okända variabeln X - innan det är för sent.

Smakbiten är hämtad från sidorna 98-99:

"Jag sa nej, Viktor."

Hon log, men tonen var tydligt avvisande. En pinsam tystnad lade sig över bordet. Viktor kastade en illasinnad blick mot Nicolas innan han reste sig. Jesper följde efter honom. När Viktor passerade stötte han till Nicolas i bakhuvudet med armbågen. Nicolas låtsades inte märka det.

"Han verkar gilla dig", sa han till Signe.

"Han är creepy. Men det är mitt eget fel. Under första veckan på första terminen hade vi en liten grej."

"Vad hände?", frågade Nicolas och tog en ny klunk öl.

"Jag insåg att han var en neandertalare. Med lite tur upptäcker han hur man gör upp eld lagom till termin fyra."

18 kommentarer:

  1. Någon gång ska jag läsa något av Pascal Engman!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakebiten jag har läst och gillat den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att det här är en bok för dig.

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Har fortfarande inte läst något av författaren trots att jag har två olästa i hyllan..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur har de böckerna lyckats smita in och ställa sig i bokhyllan? ;)

      Radera
  4. Jag har ofattbart nog inte läst något alls av honom. Än. Men jag har en bok i hyllan i alla fall 🙂

    SvaraRadera
  5. känner väl igen författarnamnet. hade till och med ambitionen att läsa något av honom, men det tycks aldrig bli tid. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många böcker som slåss om ens tid.

      Radera
  6. Jag tror dock att neandertalarna var betydligt smartare än ryktet säger!

    SvaraRadera
  7. Där kom lite humor med också, känner till författaren men har inte läst något. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Det var en kort titel kan man säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, svårt att slå den. Jag tyckte att Ru av Kim Thúy var en väldigt kort titel, men den var ju dubbelt så lång som denna :D

      Radera