onsdag 31 maj 2023

Veckans kulturfråga v. 22 2023

Dags för veckans kulturfråga hos Linda som har bokbloggen enligt O. Nu står studentfirandena som spön i backen. Veckans kulturfråga lyder: 

Vilka böcker passar bra att ge bort i studentpresent?

Nu vet jag inte vilka böcker dagens elever "tvingas" läsa i skolan, men jag bortser från det och försöker komma på några alternativ.

1984 av George Orwell tycker jag ungdomar ska läsa. Det övervakningssamhälle som Orwell "fantiserade" om är idag möjligt att skapa genom den tekniska utveckling som skett. 

Sedan vill jag gärna föreslå Den andra sömnen av George Harris. En dystopi som utspelar sig efter apokalypsen. Tänk om vi inte längre har tillgång till all den teknik vi vant oss vid.

Fahrenheit 451 av Ray Bradbury är också en dystopi där staten skickar ut brandkåren för att bränna böcker. I en tid då böcker åter bränns tycker jag att den här bör läsas.

Nu ser jag att jag bara tagit böcker av manliga författare. Så kan vi inte ha det! Jag tycker vi skickar med Löpa varg av den före detta ledamoten av Svenska Akademien Kerstin Ekman. En bok som visar på bristerna i samspel mellan människan och naturen.

10 kommentarer:

  1. Å så många böcker det finns som jag skulle vilja att dagens ungdomar läste! Din kvartett hör dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det många. Fast det är inte säkert att dagens ungdomar vill läsa det vi gamla gubbar och kärringar rekommenderar :))

      Radera
    2. 1984 är en favorit hos många, även Farenheit 451 brukar funka. De andra har jag faktiskt inte testat i undervisningen. Just dystopier är dock en tacksam genre då många läst ungdomsböcker i samma genre.

      Radera
  2. riktigt bra intressanta tips, nyfiken på George Harris

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kerstin Ekman är med i Samfundet De Nio, inte sämre än Svenska Akademien? De jobbar mer i det tysta.

      Radera
    2. Om det inte varit för Nobelpriset, så hade nog Svenska Akademien också arbetat mer i det tysta. Bättre eller sämre vill jag inte försöka bedöma, men man kan nog säga att det ändå är mer prestige i att tillhöra Svenska Akademien än att vara med i Samfundet De Nio. En rolig sak med De Nio är deras jämställdhet. Fyra av stolarna är vikta för kvinnor och fyra för män. Den återstående stolen tillhör ordföranden, som varannan gång är en man och varannan gång en kvinna.
      (Kerstin Ekman har tillhört De Nio, men inte nu längre.)

      Radera
    3. som 89-åring kan hon få ta det lite lugnt

      Radera
    4. Självklart. Men eftersom du påstod att hon tillhör De Nio nu ville jag bara nämna att hon inte gör det längre.

      Radera
  3. inte svårt alls att hitta fina boktitlar. men helst ska de ju läsas också. vi kanske skulle må bra utan så himla mycket teknik?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att se till att boken blir läst kan nog ibland vara den stora utmaningen. Jo, vi kanske skulle må bra utan så mycket teknik, men om all teknik slås ut får vi enorma problem.

      Radera