tisdag 9 maj 2023

Tisdagstrion: Bäst hittills under våren

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat bäst hittills under våren. Det ska kanske tolkas som de bästa böckerna som jag läst och som kom ut våren 2023. Men det är inte alla gånger som jag läser de senaste böckerna, utan de kan ibland ha något år eller mer på nacken, så jag väljer att lyfta fram de bästa böckerna av dem jag läst hittills i år. Här är min trio:  

Mirakelkammaren av Angie Kim är en bok som gjorde mig tveksam till att börja med. En tryckkammare har exploderat och två personer har dödats. Boken inleds med denna händelse. Sedan inleds den första rättegångsdagen mot modern till ett av dödsoffren. Hon anklagas för mord och riskerar dödsstraff. Hur spännande kan det vara?

I boken handlar varje kapitel om någon av huvudpersonerna. Snart är min tveksamhet som bortblåst. Detta är en riktigt spännande roman. Allt är inte som man först kan tro. Det blir uppenbart att karaktärerna inte är antingen goda eller onda. Godheten och ondskan finns inom karaktärerna, och det är väl detta som gör oss till människor. 

Men framför allt handlar boken om hur små, till synes obetydliga beslut, kan få fruktansvärda följder. Alla de fruktansvärda saker som händer i boken hade kunnat undvikas, om inte rena tillfälligheter hade satt stenen i rullning.

Angie Kim har i sin debutroman på ett mycket skickligt sätt skapat en trovärdig historia där alla dessa obetydliga detaljer och tillfälligheter vävs samman. Det blir högsta betyg för den här spänningsromanen.

Ond tro är Anna Baileys debutroman. En spänningsroman som utspelar sig i en liten stad där alla känner alla. Men alla vet inte allt om alla. Många har hemligheter som för allt i världen inte får komma ut.

Där finns människor som inte tvekar att skada andra, inte minst familjemedlemmar. Och ondskan får stöd av den förfärlige pastorn i stadens baptistkyrka. Han uppviglar församlingsborna till att begå fruktansvärda saker samtidigt som han inte räcker ut sin hand för att stötta dem som behöver hans hjälp. Det är en oförsonlig gammaltestamentlig moral han ser som sin uppgift att upprätthålla.

Boken växlar mellan dåtid och nutid på ett skickligt sätt, vilket låter läsaren steg för steg upptäcka vad det är för saker som lett fram till händelserna den ödesdigra kvällen vid Tall Bones. Det är en riktigt skickligt författad spänningsroman, som jag gärna rekommenderar. Och riktigt allt får vi inte veta. I de allra sista sidorna får läsaren en antydan om att det fanns mer att avslöja. Jag tror inte att det är en cliff-hanger. Snarare vill författaren reta oss lite.

Jag har tidigare läst Daisy Jones & The Six av författaren. Den boken älskade jag. När jag nu läst Malibu brinner kan jag konstatera att Taylor Jenkins Reid levererar igen! Detta är en riktigt bra roman!

En stor del av boken handlar om den stora sommarfesten. Den delen, med förberedelser och själva festen, utspelar sig under ett enda dygn, men den historien varvas med en berättelse om hur de fyra syskonens föräldrar träffades och hur barnens uppväxt var. Deras far är en världsberömd sångare - Mick Riva. En stor artist, men en katastrof som familjefar. En frånvarande far, som försummar barnen, lämnar sin fru, och istället ägnar sig åt att förföra unga kvinnor. 

Syskonens alkoholiserade mor har hela ansvaret för barnen. Hon gör verkligen sitt bästa, men det blir samtidigt den äldsta dottern Nina som får bära ett tungt lass. Nina tvingas försumma sig själv för att syskonen ska klara sig.

Det är ett stort familjedrama som utspelar sig i denna roman, och Taylor Jenkins Reid förvaltar romanidén på bästa sätt. Hon har skapat en riktig bladvändare.

17 kommentarer:

  1. Mirakelkammaren är lite annorlunda, intressant, läsvärd

    SvaraRadera
  2. Ond tro blir jag väldigt nyfiken på. Tack för nya boktips, har inte hört talats om någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Religion tillsammans med hat ger en giftig cocktail.

      Radera
  3. Mirakelkammaren låter intressant. och snart måste jag läsa något av Taylor Jenkins Read. läslistan växer med kvadraten på tiden (som jag inte har)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så många böcker, så lite tid...

      Radera
  4. Jag blir inte sugen på Jenkins Reids böcker av beskrivningarna men ni är så många som gillar dem så jag kanske borde tänka om?

    SvaraRadera
  5. Malibu brinner har jag läst men inte de andra två. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  6. Mirakelkammaren blir jag nyfiken på. Den verkar spännande.

    SvaraRadera
  7. Så spännande! De två första böckerna har jag olästa i hyllan. Nu blev jag riktigt sugen på att läsa dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att du har så nära till dem :)

      Radera
  8. Det går precis lika bra med lite äldre böcker. Jag tolkade också temat som helt enkelt mina största läsupplevelser under våren. Jenkins Reid borde jag verkligen läsa! Har en bok som väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tycks vara många som gillar hennes böcker.

      Radera
  9. Den enda av dina som jag har läst är Malibu Rising, som jag läste nu i maj. Den tyckte jag riktigt bra om.

    SvaraRadera