onsdag 10 maj 2023

Veckans kulturfråga v. 19 2023

Dags för veckans kulturfråga hos Linda som har bokbloggen enligt O. Den här gången ska vi berätta om kulturella företeelser som hyllas av de flesta, men som man själv inte kan förstå grejen med. Veckans kulturfråga lyder: 

Vem eller vad får dig att sitta som ett frågetecken när alla andra hyllar?

Det var en rolig fråga. Det finns nog ett och annat. Björn Ranelid har jag visserligen bara läst en bok av (Till alla människor på jorden och i himlen), men det räckte. Jag orkar över huvud taget inte med karln. Jag tycker inte om narcissister som Ranelid och Alex Schulman.

När Patrick Modiano fick nobelpriset 2014 ville jag läsa något av honom. Det blev De dunkla butikerna gata. Om den boken är en bra representant för hans författarskap förstår jag inte alls varför han fick nobelpriset.

På den radiokanal jag lyssnar på i bilen spelar man ofta låtar av och med Laleh. Hon ska visst ut på turné i sommar. Men hon kan ju inte sjunga!

10 kommentarer:

  1. dessa tre skriver bra texter, är omtänksamma i det privata (jag vet)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt, men nu handlade det om just detta att det kan finnas kulturutövare som är hyllade, men som jag inte förstår grejen med. Att de är omtänksamma i det privata är helt ovidkommande.

      Radera
    2. PS. Kul att du känner Modiano.

      Radera
  2. Ranelid är tämligen outhärdlig, Schulman har jag omvärderat rätt rejält. Läste något av Modiano, glömde det snabbt ... Om du tycker att Laleh inte kan sjunga - vad tycker du då om Håkan Hellström???? :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS till skillnad från Hannele har jag inga personliga upplevelser av Ranelid, bara sett honom på scen och i tv men det har räckt. Försökte läsa en roman, det gick inte.

      Radera
    2. Jag tycker inte att Håkan Hellström kan sjunga. Det samma gäller Per Gessle, men han har klarat sig bra ändå ;)

      Radera
  3. Laleh tycker jag om, det är ett måste som göteborgare! Har också läst endast en bok av Modiano och den var helt okej, men jag känner ingen längtan efter att läsa mer. Tusen kvinnor och en sorg av Ranelid var fantastisk, men nu står han i vägen för sitt eget författarskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, några exempel där jag inte begriper vad alla andra ser och uppskattar med vissa kulturpersoner. Jag gillar meningen att Ranelid står i vägen för sitt eget författarskap.

      Radera
  4. Nej, Björn Ranelid lockar mig inte alls att läsa, mest beroende på hur han beter sig faktiskt. Kanske han är en bra författare, men jag lär aldrig prova. Mondiano har jag också läst en bok av, men det lär inte bli fler.

    SvaraRadera