tisdag 16 maj 2023

Tisdagstrion: Sten, sax, påse

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat sten, sax, påse. ("Papper" istället för påse som i den engelska varianter går också bra.) Här är min trio:  

Vi ses vid Röda Sten av Viveca Lärn. Jag läste den 2008 och det var mitt första möte med Viveca Lärn. Jag kan förstå att hon är populär. Hon skriver lättsamt och med en stor portion humor. Jag älskar till exempel det här lilla stycket, där huvudpersonen Judit funderar över det faktum att hon snart ska fylla fyrtio. Hon promenerar nerför Avenyn.
- Flytta på dig, kärring! ropade en kille som kom susande förbi Seven Eleven på gröna inlines.
Judit vände sig om men hon kunde inte se någon kärring över huvud taget. Det var egendomligt.

En annan som saknar självinsikt var gäller den egna åldern är Judits vän Dennis. Han bestämmer sig för at sluta supa, och tar på sig träningskläder och ger sig ut att jogga.
Hans kondition var anmärkningsvärt god. Han hade fått en stor fläck fram på tröjan och kände också svetten rinna mellan skulderbladen.
Tvu unga mammor som sköt var sin barnvagn framför sig stirrade på honom vid Mariaplan. Han gav dem en lång blick. Han kanske var rätt snygg ändå.
Bakom sig hörde han dem fnissa. De undrade nog om han var ledig.
Dennis kände sig i form.

Bakom din rygg av Sofie Sarenbrant utspelar sig på en frisersalong. Allt förändras när Angelina börjar jobba på Salong De Luca, Östermalms hetaste frisörsalong. Ägaren Stefano har bara ögon för henne och ser inte längre åt sin kollega Jenny. Driven av svartsjuka bestämmer sig Jenny för att ta reda på vem som döljer sig bakom Angelinas perfekta fasad.
Samtidigt hittas en av salongens kunder mördad, och det dröjer inte länge förrän ytterligare ett dödsfall sker. Under den välpolerade ytan utvecklas ett farligt psykologiskt spel som hotar att ödelägga liv. Misstankarna växer sig allt starkare, men sanningen avslöjas inte förrän det är alldeles för sent.

Det här är en riktigt spännande bok. Här dör flera av salongens kunder. Finns det ett samband? Och vad kan motivet vara? Sarenbrant har valt ett intressant grepp där hon låter de tre frisörerna Stefano, Angelina och Jenny omväxla som huvudpersoner i kapitlen. Man får samma historia berättad, men från olika personers perspektiv, och då förstår man att allt är mer komplext än man kanske tror till en början. Kapitlen är korta, och de blir ännu kortare mot slutet. Det gör att tempot och därmed spänningen stegras. Ett mycket bra grepp som gör denna bok till en riktigt läsvärd spänningsroman.

Fahrenheit 451 av Ray Bradbury. Guy Montag är ingen vanlig brandman. Han tänder eldar istället för att släcka dem. På statens uppdrag bränner han böcker, alla gamla tryckta böcker som kan kallas "litteratur" och som därigenom förväntas kunna få folk att spåra ur och inbilla sig att de kan förändra världen. Han bränner både böckerna och husen där han hittat dem - ibland även människorna i husen, om de knusslar. Ray Bradburys Fahrenheit 451 har fått sin titel efter den temperatur då papper självantänder.

Fahrenheit 451 är en modern klassiker, som utkom 1953. Ray Bradbury har på i denna utgåva endast 158 sidor åstadkommit en lysande dystopi.
I denna mörka framtid har brandmännen fått en ny uppgift. De släcker inte längre bränder. Ja, nästan ingen kommer ihåg att detta en gång var deras uppgift. Istället söker de upp de hus där det misstänks finnas böcker (ofta är det en granne som anmäler det) och sedan sprutar de fotogen och bränner ner huset med böcker och ibland husägaren kvar därinne. 
Böcker innehåller påhittade saker och ses därför som skadliga. Människor matas istället med meningslösa TV-program, där karaktärerna blir deras "familj".
Endast ett fåtal människor vågar trotsa staten och gömma undan en bok, trots att de riskerar livet. Brandmannen Guy Montag är en av dem, sedan han kommit till insikt om att böckerna faktiskt kan vara till glädje och nytta, inte till skada. Priset han tvingas betala är högt.
I en tid när böcker åter bränns skulle jag vilja säga att Fahrenheit 451 är en bok som man måste läsa!

22 kommentarer:

  1. Jag har läst alla i din trio. Bakom din rygg har jag i min trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att vi båda har läst dessa tre så skiftande böcker.

      Radera
  2. Vilken bra trio, kul med den Röda stenen i Göteborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom plötsligt på att Viveca Lärn hade skrivit en bok som jag läst där det fanns en sten i titeln. Bra med sökfunktionen i bloggen så jag kunde hitta den.

      Radera
  3. Fahrenheit 451 borde jag verkligen läsa!

    SvaraRadera
  4. Fahrenheit 451 har jag inte läst men tror jag har den i hyllan

    SvaraRadera
  5. Viveca Lärn var kul i sin krafts dagar. Farenheit 451 var kurslitteratur så den har jag läst. finurligt att ta med den titeln

    SvaraRadera
  6. Ja man kan ju bränna papper också, men jag har inte läst Fahrenheit än. När ska det ske?

    SvaraRadera
  7. Fahrenheit 451 gillar jag, men det blev inte av att jag läste den förrän för ett par år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den för några månader sedan.

      Radera
  8. Har alla tre i min bokhylla och de skall läsas vid något tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du en blandad läskompott att se fram mot.

      Radera
  9. Fahrenheit 451 vill jag läsa!

    SvaraRadera
  10. Farenheit 451 var ju klockren! Jag har faktiskt inte läst den, en sådan där som stått på listan i evigheter. Jag tyckte jättemycket om Viveca Lärns serie om Saltön, den första omgången. Den andra, med nya människor, har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag tycker absolut att du ska läsa Fahrenheit 451!

      Radera
  11. Fahrenheit 451 är den enda av dina som jag har läst. Men den tyckte jag mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den känns som en viktig bok än idag (tyvärr)

      Radera