onsdag 12 april 2023

Veckans kulturfråga v. 15 2023

Dags för veckans kulturfråga hos Linda som har bokbloggen enligt O. Idag är Linda rent djurisk. Veckans kulturfråga lyder: 

Vilka kulturella verk där djur är viktiga tycker du om?

 Det får bli tre böcker som exempel idag.

Den moderna klassikern Den långa flykten av Richard Adams gjorde mig helt tagen. Vilken bok! 
Visst låter det kanske lite märkligt. En roman om ett antal kaniner som flyr från sin koloni för att överleva. Men den är mycket bättre än vad man skulle tro om man inte visste något om den.
Richard Adams har läst in sig på hur kaniner uppträder, både vildkaniner och tamkaniner, och skapat detta verk. Sedan har han gett de olika kaninerna egenskaper, som vi nog kan känna igen även bland oss människor. Vissa är ledare som de andra vill följa. Andra är härskare som får sin makt genom våld och terror. Där finns modiga kaniner, räddhågsna kaniner, kaniner som kanske inte är så modiga men som ställer upp när det gäller. Miljöbeskrivningarna är dessutom mycket bra, vilket får mig att se landskapet framför mig, även om jag inte har författarens kunskaper när det gäller den engelska floran.
Adams har även skapat ett kaninspråk där de viktigaste orden i deras liv finns angivna i en särskild ordlista.
Det mest fantastiska är kanske ändå att boken bitvis är riktigt spännande. Jag läser ivrigt för att få veta om hövdingen Hassel-rah, den synska Femman, den modige Kronan, den lille Koppen och alla de andra kaninerna ska klara sig.
Någon barnbok är inte detta. Jag har svårt att bestämma mig för om den ska ses som en ungdomsbok eller en vuxenbok, men det kvittar. Jag älskade den!

Boken Gatukatten Bob beskriver ett mycket annorlunda människoöde (och kattöde). Gatumusikern James Bowen har fått en träningslägenhet medan han försöker bli av med sitt drogberoende. Då träffar han på en skadad, röd gatukatt, som fullständigt förändrar hans liv.
Han ger katten namnet Bob. Katten visar sig vara osedvanligt intelligent och snart är de båda oskiljaktiga. James tar hand om Bob, och detta att han för första gången är ansvarig för någon annans välbefinnande gör att han blir mer motiverad än någonsin att reda upp sitt liv.
Livet är inte lätt för James, för han har hela tiden kravet på sig att varje dag få ihop pengar för att klara överlevnaden för sig själv och Bob.
James Bowen skriver sålunda om sitt eget liv tillsammans med Bob, och det är en både roande och rörande berättelse.
James Bowen själv står sålunda som författare, men jag tycker det bör nämnas att han haft hjälp av författaren Garry Jenkins att få det till en sammanhängande berättelse, vilket han också nämner i efterordet.
Gatukatten Bob är en lättläst bok, som är mysig att läsa. Rekommenderas till den som vill ha en bok som på en gång är lättsam och behandlar faktiska sociala problem.

Till sist kan vi ta vilken som helst bok om Pelle Svanslös av Gösta Knutsson. Vilka härliga personligheter de medverkande katterna är. Maja Gräddnos, Trisse, elaka Måns, Bill och Bull, Murre från Skogstibble, Rickard från Rickomberga är namn som jag kommer på så här på rak arm.
Jag älskade att läsa de här böckerna som barn och mamma prenumererade på tidningen Pelle Svanslös åt mig.

8 kommentarer:

  1. tyckte jättemycket när jag läste Den långa flykten, för länge sedan.

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt inte läst Den långa flykten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du en fin läsupplevelse framför dig!

      Radera
  3. Men att jag inte kom ihåg Pelle Svanslös! Och inte Nalle Lufs heller, inser jag nu! Eller Nalle Puh!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte på Nalle Puh, men tänkte samtidigt att han nog dyker upp hos någon annan. Nalle Lufs var längesen jag tänkte på. Jag har bara vaga minnen av honom från barndomen.

      Radera
  4. Har länge tänkt läsa Den långa flykten längre, men känner lite som du skriver att en bok om kaniner inte kan vara så bra som alla säger. Verkar som att jag har fel! Pelle Svanslös älskade jag som barn, men det skulle vara de "riktiga" med mycket text.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, läs Den långa flykten! Javisst skulle det vara mycket text i böckerna om Pelle Svanslös! :)

      Radera