måndag 18 mars 2024

Boktriss L

Det är boktriss hos Mias bokhörna på måndagar. I den här rundan med boktriss handlar det om att hitta en karaktär på måndagens bokstav. Det ska vara en manlig, en kvinnlig och en/ett djur/barn/serie. Dagens bokstav är L.

Manlig: Ellen G. Simensens debutroman Tro mig när jag ljuger tyckte jag riktigt bra om. Huvudperson är polisen Lars Lukassen.

 
Kvinnlig: I Astrid Lindgrens Emil i Lönneberga träffar vi på pigan Lina. Hon trånar förgäves efter drängen Alfred.

Barn: Och för att då följa Astrid Lindgren-spåret så har Madicken en lillasyster som heter Lisabet.

6 kommentarer:

  1. Lina känner man igen ju och även Madickens lillasyster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kommer långt med Astrid Lindgrens figurer.

      Radera
  2. Lina kunde jag också, men jag hade inte kommit på Lisabet, det kan jag säga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av någon underlig anledning har det namnet fastnat i skallen på mig. Äntligen hade jag någon nytta av det.

      Radera
  3. Lisabet är väl egentligen ett lite annorlunda namn, inte Lisbet och inte Elisabet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har bara sett det på Madickens syster.

      Radera