söndag 31 mars 2024

En smakebit på søndag - Blodrött hav

Idag är det söndag. Utan att spoila delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är Astrid Terese med bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Blodrött hav och är skriven av Lilja Sigurðardóttir.

När den framgångsrike entreprenören Flosi kommer hem en kväll är köket upp- och nedvänt och hans fru Guðrún är försvunnen. Ett brev har lämnats kvar på köksbordet. I det står det att hon blivit kidnappad och att om Flosi inte betalar en gigantisk lösensumma kommer Guðrún att dö.
Brevet innehåller tydliga instruktioner om att inte kontakta polisen, och Flosi vänder sig till Árorá, som är finansiell utredare med inriktning på att spåra upp undangömda pengar. Tillsammans med sin avlägsne släkting, kriminalkommissarien Daniel, tar hon sig an fallet. 
Samtidigt fortsätter Árorá sökandet efter sin försvunna syster, Ísafold. Hon är djupt besviken på den isländska polisen, som mer eller mindre tycks ha lagt ner utredningen. Själv tänker Árorá aldrig ge upp, även om hon inser att det bästa hon kan hoppas på är att slutligen hitta en kropp att begrava.

Smakbiten är hämtad från sidan 58:

Hon tog med sig kaffekoppen in i badrummet och smuttade på det medan hon torkade sitt korta hår, tog lite ansiktskräm och pudrade på ett lätt lager bronzer. Det här var de enda produkterna hon brukade använda. Hon använde inte smink och tyckte oftast att deosprayen räckte som doft. Hon tog på sig ett par mörkblåa byxor och en grå, tunn polotröja över undertröjan och sedan en mörkblå blazer ovanpå det. Hon såg sig själv i spegeln medan hon drack upp kaffet och var rätt så nöjd med det hon såg. Tänk vad en natt med en vacker kvinna kunde göra för självförtroendet. Beta kallade henne för butch, men själv skulle hon hellre säga klädsam. Hon hade enkla kläder och använde, förutom armbandsuret, inga smycken.

16 kommentarer:

  1. jag har sagt det förut och säger det igen. Lilja Sigurðardóttir är en författare jag skulle vilja läsa. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att ha upptäckt att Island har så många bra författare.

      Radera
  2. Den här ska jag läsa. Tyckte verkligen om den första delen!

    SvaraRadera
  3. Jag har hört mycket gott om denna författare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon kommer nog att bli en framgångsrik författare.

      Radera
  4. Lilja Sigurðardóttir är bra, något fel på klädsam...? butch är lite karlaktigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Butch är en lesbisk kvinna som inte är så "kvinnlig", utan mer manhaftig. Vem har sagt att det är något fel på klädsam?

      Radera
  5. Jag läste första delen för ett tag sedan och tyckte den var riktigt bra. Så denna ska läsas också.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar också många isländska författare, dock har jag inte läst denna. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  7. Vill läsa något av författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Den blir jag intresserad av. Böcker av isländska författare brukar vara bra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Island tror jag kan vara värt att ytterligare utforska litterärt.

      Radera