fredag 15 mars 2024

Vinnarna av Fredrik Backman

Titel: Vinnarna
Författare: Fredrik Backman
Förlag: Forum (2021)
Antal sidor: 712

Detta är tredje delen om den fiktiva staden Björnstad. De tidigare delarna är Björnstad och Vi mot er.

När jag insåg att Vinnarna var på över 700 sidor baxnade jag. Det har dröjt innan jag tagit mig tid att läsa den, och jag undrade varför Fredrik Backman inte kunde haft vett att dra ner på texten.

Men nu när jag läst boken tycker jag inte att han borde ha gjort det, för det här är en riktigt bra bok rakt igenom. Allt hänger ihop på ett övertygande sätt. Karaktärerna är intressanta och Backman ger läsaren små hintar om vad som ska hända dem. Man förstår att någon inte kommer att nå sina drömmars mål, men man får inte veta vad som kommer att hindra honom eller henne förrän längre fram i berättelsen.

Bitvis är historien riktigt gripande, och jag skäms inte för att säga att mina ögon var fuktiga vid några tillfällen. Det går inte bra för alla inblandade och det är bra. Boken hade inte alls varit lika intressant om allt hade ordnat upp sig på slutet. 

Så har du inte läst Vinnarna än, så gör det. Men läs Björnstad och Vi mot er först.

2 kommentarer:

  1. Har läst Björnstad men inte de två i fortsättningen - har som du tvekat för tjockleken på böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes absolut mödan värt att läsa Vinnarna!

      Radera