söndag 14 juli 2024

En smakebit på søndag - Mord för Annabelle

Idag är det söndag. Utan att spoila delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är Astrid Terese med bloggen Betraktninger.  Boken jag ska börja läsa heter Mord för Annabelle och är skriven av Patricia Highsmith. (Jag har fått boken på bilden av Modernista. Den heter Människors mörker och innehåller två romaner - Mord för Annabelle och Piskan. Jag tänker dock se dem som två böcker, för det är de ju egentligen.)

Den unga, begåvade forskaren David Kelsey är hjälplöst fast i sina fantasier om Annabelle, en kvinna han tidigare haft en kort relation med. Han har till och med inrett ett hus bara för hennes skull. Där tillbringar han sina helger, försjunken i dagdrömmar. När David får reda på att Annabelle gift sig med en annan man intensifieras besattheten. Han ska ha henne tillbaka, till varje pris.

Smakbiten är hämtad från inledningen på sidan 9:

Det var svartsjuka som hindrade David från att sova och drev honom ut ur det mörka och tysta pensionatet att irra på gatorna. 
Men han hade så länge levat med denna svartsjuka, att de vanliga synerna och orden med direkt träffverkan på hjärtat inte längre nådde hans medvetandes ytskikt. Nu var det bara Situationen. Och Situationen var som den var och hade varit i nära två år. Ingen mening att fästa sig vid detaljerna. Situationen var som en sten, säg en tvåkilos sten, som han dag och natt bar i sitt bröst. Kvällarna och nätterna, då han inte arbetade, var lite värre än dagarna, det var alltsammans.

14 kommentarer:

  1. Patricia Highsmith skriver lite läskiga böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något av henne tidigare.

      Radera
  2. Jag undrar om jag läst något av henne för länge sedan... Känner i alla fall till henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt ibland att komma ihåg sånt man läst för längesen.

      Radera
  3. jag läst en hel del av henne för många år sedan. tyckte att hon var en fascinerande författare.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst något av författaren men känner till henne och har sett en ilmatisering av en av hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur är det Hasse Alfredsson säger om pastor Jansson? "Jag vet inte om han kan de tio budorden, men han har sett filmen i alla fall." :D

      Radera
  5. Jag har ännu inte läst något av Patricia Highsmith, men jag har Mr Ripley i hyllan. Som jag ju har sett som film 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara lite blandat om folk här har läst henne eller inte.

      Radera
  6. Jag har läst en bok av Patricia Highsmith, och det var rätt länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om ett tag kommer jag att ha läst två böcker i den här dubbelvolymen.

      Radera
  7. Det där lät ganska tröstlöst, kommer hon någonsin att kliva in i huset han har inrett enkom för henne? Tack för smakbit

    SvaraRadera