torsdag 25 juli 2024

Helgfrågan v. 30

Helgfråga från Mias bokhörna. Det är en sommaredition med samma fråga i sju veckor där vi får ge sommartips. Helgfrågan lyder:

Tipsa om en bok, en film, ett utflyktsmål, en tv-serie, en teater eller något annat skoj.

Det här tipset kommer sent, för idag är sista dagen för Gammelvala i Brunskog. Jag åker dit idag. Bland annat ska de ha en lösöresauktion. Jag har inte varit på auktion på jättelänge, så det kan bli skoj. Annars är Gammelvala ett sätt att, som namnet säger, visa upp den gamla världen.

10 kommentarer:

  1. kul, har nog inte varit på riktig auktion, hoppas du fyndar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var längesen jag var på en auktion, och det var riktigt kul. Jag hittade en golvlampa i femtiotalsstil. Den står nu vid soffan i vardagsrummet.

      Radera
    2. perfekt för bra lässtunder 🙂

      Radera
  2. förr i tiden var auktioner vanligare, det åskade mer och årstiderna var mera olika. om jag minns rätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en känsla av att familjen när jag var barn åkte på en hel del "bonnaauktioner". Ofta skulle allt säljas. Alla redskap i skjulen, allt lösöre i hemmet och till slut fastigheten. Värdet på fastigheten berodde framför allt på om det fanns skog med.

      Radera
  3. Var ofta med till auktioner som barn förr (min far var intresserad av antikviteter), då på 70-talet var det jättevanligt med stora sommarauktioner, numera är det nog små loppisar som tagit dess plats istället verkar det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är synd, för auktioner är roliga. Det finns förstås auktioner på Tradera.

      Radera
  4. Svar
    1. Ja, det var en bra auktionist också. Det betyder mycket.

      Radera