fredag 19 juli 2024

Helgfrågan v. 29

Helgfråga från Mias bokhörna. Det är en sommaredition med samma fråga i sju veckor där vi får ge sommartips. Helgfrågan lyder:

Tipsa om en bok, en film, ett utflyktsmål, en tv-serie, en teater eller något annat skoj.

Varför inte en tur till Mårbacka? Det var Selma Lagerlöfs hem i många år. Hon var född där då det var en betydligt mindre gård, som hennes far dock var tvungen att lämna. Efter att ha erhållit Nobelpriset i litteratur fick Selma Lagerlöf möjlighet att köpa tillbaka Mårbacka och även bygga ut det till en präktig herrgård. (Jag använder ordet "präktig", för det tror jag att hon skulle ha uppskattat.)
På Mårbacka erbjuds guidade turer, men även många andra aktiviteter under sommaren. Läs om detta HÄR!

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. När jag tänker efter borde jag nog ta en tur dit.

      Radera
  2. där är jättefint! skulle gärna åka dit igen. brukar köpa Selma Lagerlöfs skrädmjöl och baka Skrädmjölsdrömmar som det finns recept på på påsen.

    SvaraRadera
  3. gröt av skrädmjöl är gott

    SvaraRadera
  4. Skulle vara väldigt spännande att besöka faktiskt. Får ändå nöja mig med att njuta av mårbackapelargonen som blommar ute nu.

    SvaraRadera