tisdag 10 september 2024

Tisdagstrion: Kropp & själ (i handling, titel eller på omslag)

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat kropp & själ (i handling, titel eller på omslag). Här är min trio:

En levande själ av PC Jersild. 
Boken handlar om en hjärna som ligger i en behållare på en företagslaboratorium. Han (är det en han?) minns inte sitt tidigare liv och kallas här för Ypsilon. Hjärnan utsätts för allehanda olika experiment, och boken får ses som en kritik av oetisk forskning. Hur mycket kan vi tillåta oss att trampa på människovärdet för snöd vinnings skull.
Har du inte läst En levande själ förut, så gör det!
(Lägg märke till den röda plumpen på omslaget! Det är en hjärna!)

I Färjan av Mats Strandberg är det kroppen och inte själen som är det viktiga.
Det här är en otäck bok, inte tu tal om den saken. Och det får man väl räkna med när man ser blodet på väggarna på omslaget. Det finns något ombord, och snart vet du inte vem du kan lita på. Är din bästa vän också en av "dem"?
Men när jag säger att boken är otäck, så är detta inte något negativt omdöme. Det överensstämmer med genren och författaren har Stephen King som förebild, vilket väl säger det mesta.
Boken är riktigt bra, och det tror jag beror på att det inte är förfärligt hela tiden. Redan Alfred Hitchcock visste att man måste växla mellan det lugna, vardagliga och det skräckfyllda, och detta lyckas Strandberg med. Att ondskan finns mitt i vardagen gör den mer skräckfylld. Och är du på en färja, kan du inte ta dig därifrån. Du måste försvara dig och din kropp, för om "de" får tag i dig är du snart en av "dem". Din kropp lever vidare, men är det verkligen du?

Hjärtats osynliga raseri av John Boyne är en bok jag vill läsa. Irland 1945. Den gravida Catherine Goggin slängs handgripligen ut från mässan, förskjuts av familjen och får på egen hand ta bussen till Dublin och söka sig sin försörjning. Catherine är 16 år, stark och oförvägen, hon tänker inte låta sig kuvas. Sonen Cyril föds och romanen är hans egen berättelse. Uppväxten med de kylslagna, men inte ovänliga, adoptivföräldrarna: den ikoniska författaren Maude Avery och den förmögne bankmannen Charles, internatskolan, passionerna, flykten från äktenskapet (vid bröllopsmottagningen), 1980-talets New York, Amsterdam, och i bakgrunden Irland och Dublin, den hotfulla, förtryckande staden.

14 kommentarer:

  1. Jersild tänkte jag inte på. Boynes vill jag läsa. Tyckte om hans 'Pojken i randig pyjamas'

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Scylla! Det var längesen! Pojken i randig pyjamas minns jag att jag ville läsa. Jag vet inte varför det inte blev så.

      Radera
  2. Färjan har jag läst och den är verkligen läskig. På ett bra sätt 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så! Men jag har inte velat se filmen. Jag misstänker att den innehåller mängder av blod!

      Radera
  3. Hjärtats osynliga raseri blev jag nyfiken på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har funnits länge på min läslista, men det har inte blivit mer än så.

      Radera
  4. Har läst annat av Jersild och blir nyfiken på En levande själ Maria/bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det märks att han är engagerad i etiska frågor.

      Radera
  5. Svar
    1. Han lever fortfarande, men han skriver kanske inte längre.

      Radera
  6. Färjan har jag läst. Boynes bok har jag oläst i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste försöka få Boynes bok att hamna i min hylla också.

      Radera