söndag 27 september 2020

En smakebit på søndag - Änkorna


Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser heter Änkorna och är skriven av Pascal Engman.
I en förort utan hopp vandrar en ensam man och planerar sin sista tid i livet. Samtidigt, på en hemlig adress i innerstaden, dövar en ung lyxeskort sin smärta med alla medel som står till buds.
Två döda kroppar återfinns i ett råkallt Stockholm. Den ena är en manlig polis, den andra en kvinna av okänd identitet. Dubbelmordet leder polisinspektör Vanessa Frank in på en snårig utredning - som visar sig bli mer personlig än hon någonsin kunnat ana. När spåren allteftersom pekar mot islamistiska fundamentalister startar ett infernaliskt vansinneslopp mot tiden.

Smakbiten är hämtad från sidan 87:

Mitt på Stureplan tvärstannade hon. En man stötte till henne med axeln, muttrade något. Men Molly lyssnade inte. Hon plockade upp Iphonen ur väskan, granskade meddelandet från Thomas.
Vi ses hemma hos dig, stod det.
Hemma hos henne?
Ingen, förutom Didrik, visste var Molly bodde. Hon var säker på att hon aldrig hade gett Thomas sin adress. Hur kunde han veta var hon bodde?

23 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten det är en serie jag vill läsa. Såg honom prata om boken igår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är tredje delen tror jag, och jag har läst den andra. Men inte den första.

      Radera
  2. var på Stureplan en kväll, hittade inte ens nånstans att ta en öl, stängt...

    SvaraRadera
  3. Tänkt att jag ska testa första delen i den här serien någon gång....Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde väl skaffa den första delen.

      Radera
  4. Jag har inte läst något av Engman. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han skriver riktigt bra spänningsromaner.

      Radera
  5. Har läst så mycket bra om den här serien, men har inte läst den. Har också hört honom prata på Deckarfestivalen i Sundsvall och han var engagerande.

    SvaraRadera
  6. Lyssnade på honom i fredags, på Bokmässans after work. Blir ju lite nyfiken på hans böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det här är en författare som kommer att låta tala om sig ännu mer framöver.

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Den serien vill jag läsa.

    SvaraRadera
  8. Upplagt för intriger. Verkar spännande. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Har sett dessa böcker i vimlet, låter spännande. Har inte filmatiserats? Kanske blir det av. Skulle vara trevligt med en högklassig deckarserie att följa på tv. Dåligt med bra program nu tycker jag. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner i vart fall inte till att den skulle ha filmatiserats.

      Radera
  10. Jag vill gärna läsa Engman men har inte hunnit dit riktigt än. Men jag ska! Tack för påminnelsen och smakbiten :)

    SvaraRadera
  11. Pascal Engman har länge stått på min TBR - lista. dags att skrida till verket, tror jag. tack för smakebiten!

    SvaraRadera