tisdag 8 september 2020

Mycket klokt av Björn Ranelid!

Det här inlägget av Björn Ranelid bara MÅSTE jag lägga upp här. Karln går mig normalt på nerverna, men här här han förbaske mig rätt!

Många ungdomar och vuxna människor kan inte läsa och förstå handstilar numera. Det är mycket allvarligt för individen, samhället och nationen Sverige. Tusentals elever som följer undervisningen i grundskolan stavar synnerligen illa och de vet inte var och hur man skall använda sig av stor bokstav och interpunktion. Deras talspråk är mer av läten, förkortningar och bruten engelska än av begåvad, personlig och sinnrik svenska.
Det finns lärare i de svenska skolorna som inte rättar elevernas stavfel i det svenska språket. Jag vet att i många klasser anmodas inte eleverna att skriva och räkna på tavlan inför kamraterna, ty det kan vara olyckligt för vederbörande om hon eller han stavar eller räknar fel så att de andra kan se det.
En av mina vänner driver en affär i Malmö. Hon berättade för mig att två av hennes anställda inte kan läsa eller förstå text som är skriven med handstil. De skannar orden och skickar till chefen så att denna muntligt måste berätta vad som står på papperet.
En handstil är som ett tumavtryck av en individs personlighet. När människan skriver och formar bokstäver så arbetar hjärnan annorlunda än den gör om man trycker på färdiga bokstäver på ett tangentbord.
Allt som jag skrivit här ovan är av stor och djup betydelse i en människas liv. Skolverket och tidigare skolöverstyrelsen samt lärare i de svenska skolorna är ansvariga för denna nedrustning av skriftens olika innebörder.
Åtskilliga ungdomar i Sverige har synnerligen begränsade ordförråd. De förstår inte betydelsen av vanliga begrepp. Tusentals svenska elever läser aldrig en skönlitterär bok. Däremot ägnar de fem sex timmar om dygnet till att syssla och leka med sina mobiltelefoner och datorer.
Det är en katastrof. Kunskap och bildning är mindre värda än utseende, klädsel och materiellt ägande. Arbetsgivare vill inte anställa personer som är nästan språklösa. Det hjälper inte om de sökande till olika tjänster bär märkesklockor och drömmer om och suktar efter pengar och dyrbara bilar.
Arbetsgivarna gör rätt i de fallen, ty de anställda måste kunna tala och kommunicera med kunderna och sina arbetskamrater. De måste kunna läsa, förstå texter och skriva begripligt för andra individer.
Det är en skam att politiker och andra ansvariga i skolans verklighet har tillåtit detta förfall bland barn, ungdomar och många vuxna människor.
Björn Ranelid, den åttonde september år 2020.

8 kommentarer:

  1. Håller med! Jag använder skrivstil och de flest klarar numera inte att läsa det jag skriver. Och ordförståelse ska man inte ens prata om - såg en bibliotekarie som i en Facebookgrupp klagade på en bok (som jag tycker är skriven på ett väldigt lättfattligt språk)för att vara svårläst eftersom hon var tvungen att googla varannat ord i boken för att förstå vad som stod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är nivån på våra bibliotekarier blir jag riktigt orolig!

      Radera
  2. Jag håller också med!! Just det här ämnet får mig att se rött direkt. Särskilt alla dataprogram som dem gör reklam för som ska "hjälpa" en med grammatiken och stavningen på datorn (för nu används ju aldrig penna och papper längre) som man kan använda när man gör viktiga skolarbeten eller skriver rapporter och mejl på jobbet. Jag har alltid sagt att ju smartare våra mobiler och datorer blir, desto dummare blir vi själva istället. Suck... Så, nu har jag avreagerat mig lite. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett svek mot ungdomarna att inte ge dem möjlighet att läsa och skriva förståeligt.

      Radera
  3. dagens unga är smartare än vad vi var i den åldern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommentaren förstår jag inte alls. Jag har inte en aning om ifall dagens unga är smartare. Vet inte hur det mäts. Men det här handlade ju inte om att vara smart utan om att få läsa böcker, lära sig skrivstil med mera.

      Radera
  4. Flera undersökningar visar att dagens ungdomar kan uttrycka sig bra både muntligt och skriftligt, även på andra språk, inget fel på ordförråd heller, som Ranelid antyder. Sociolekt vet du vad det betyder? En språklig variation i olika grupper; inom familj, arbetsplats, ungdomsgäng. Då kan det ibland låta för en utomstående som om en grupp ungdomar inte talar "riktig" svenska, de vill ju inte låta som Ranelid och andra åldringar att de inte "förstår", men det är nog tvärtom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flera undersökningar visar att den funktionella analfabetismen ökar. Och ja, jag vet vad sociolekt är.

      Radera