tisdag 6 april 2021

Tisdagstrion: Böcker av författare som jag bara läst en bok av

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat böcker av författare som jag bara läst en bok av. Det finns nog en hel del av den varan. Här är min solitärtrio: 

ALMA - en kvinnohistoria är en historisk roman som spänner över de första sju decennierna på 1900-talet. Berättelsen börjar i ett fattigsverige med avgrundsdjupa skillnader mellan fattig och rik, och skildrar, genom några kvinnoöden, det långsamt framväxande välståndet. I centrum står Alma, som föds i ett fattigt hem i Dalsland. Redan som barn får hon lära sig att arbeta hårt för sitt levebröd, och vi får följa hennes strävsamma kamp för en bättre tillvaro, genom två världskrig, hungersnöd och pandemi, men också hennes glädjeämnen, sitt möte med kärleken och egna familjebildning. Författaren har valt ett intressant ämne. Vi följer utvecklingen i Sverige i något som kan kallas en släktkrönika. Fyra generationer följer vi, och det är mycket som förändras genom dessa år. Det är intressant att följa en fiktiv familj genom glädje och sorg, samtidigt som vi får veta vad som händer i Sverige och världen. Hur är livet för fattiga människor under första världskriget? Vad innebar Spanska sjukan?

Men det finns saker som tyvärr drar ner betyget. Berättarrösten pratar och pratar. Ibland får vi för säkerhets skull veta att något snart kommer att förändra livet, men det kan väl läsaren få veta i sinom tid när det händer. Språket är torftigt och ibland kommer jag på mig att jag känner det som att jag läser en barnbok. På ett ställe står: "- Vov, vov, vov, hördes från baksidan av bersån." Ibland förstår jag inte varför karaktärerna utvecklas på ett visst sätt. Hur kommer det sig att Karins pappa, som i början älskar sin "tösabit", blir alltmer kylig mot sin dotter? Så sammanfattningsvis är det ett intressant upplägg, men en lektör kunde gärna ha fått styra upp texten.

Dödssynden av Harper Lee utspelar sig i en liten stad i Alabama i den amerikanska Södern i mitten av 1930-talet. En svart man anklagas för våldtäkt på en vit kvinna. Advokaten Atticus Finch försvarar honom, vilket inte uppskattas av alla. Varför bry sig om att hålla en rättegång mot en neger, när man lika gärna kan lyncha honom direkt?
Bokens berättare är advokatens åttaåriga dotter Scott (Harper Lee själv?). Den skarpsinniga flickan ser igenom samhällets förljugenhet. Hur kan hennes lärarinna tycka så synd om judarna i Tyskland, samtidigt som hon inte har det minsta till övers för de svarta i den egna staden?
I boken används orden neger och nigger hela tiden. Det här är en bok som man definitivt inte får byta ut dessa ord mot andra som är mindre stötande idag. De behövs för att man ska förstå det samhälle som beskrivs. Det går inte att byta ut ett ord som "niggerälskare" mot "afroamerikanälskare", för då skulle man helt radera det rasistiska samhälle som beskrivs.
Dödssynden är en riktigt bra bok, och jag förstår att den blev mycket uppmärksammad när den gavs ut 1960. Det var en tid när svarta i sydstaterna fortfarande förvägrades rätten att rösta och svarta och vita hade olika offentliga toaletter, skilda skolor och skilda säten i bussarna.

Mathias Alms debutroman Nytt land tar sin början i vårt grannland Finland, i en tid då landet löd under den ryske tsaren.
1874 är den finska landsbygden utarmad efter år av missväxt och svält. Aksel har sett många familjer försvinna eller gå under, och han vet att han har havet att tacka för att de ännu är vid liv. Hans älskade hustru och deras dotter. De har ingenting annat än fisket att leva av. Drömmen om ett drägligare liv åt familjen har fått honom att blicka långt bortom horisonten. Mot Sverige.
Aksel står inför ett livsavgörande val. Ett oåterkalleligt beslut måste fattas. Ett om kommer att sätta hans envishet, hustruns styrka och deras kärlek på prov. Han ser bara en möjlighet. Att ensam ge sig ut över havet och lämna dem han älskar bakom sig.
Detta är helt enkelt en riktigt bra bok! Alm beskriver på ett fullkomligt lysande sätt Aksels färd över havet från Finland till Sverige, så att man som läsare sitter och huttrar när vattnet stänker över honom och hela tiden oroas man med honom att något ska hända, för han är ju, för att tala med Erik Gustaf Geijer, ensam i bräcklig farkost.
Mathias Alm har inte suttit på sin kammare och plötsligt kommit på en berättelse. Den bygger på en sann historia som hans farmor berättat för honom om sin morfarsfar, som var den som i verkligheten gjorde den farofyllda resan. För oss nutidsmänniskor, som möjligen tar en tur över Östersjön med Cinderella eller någon av de andra färjorna, kan det vara svårt att förstå hur någon kan ha färdats med en roddbåt över Kvarken.
Aksel är givetvis bokens huvudperson, och ett av skälen till att detta är en så läsvärd roman är att författaren gör honom till en trovärdig karaktär. Han må kunna betraktas som en hjälte, som kunde företa den farofyllda färden och mödosamt skapa sig ett liv i ett nytt land, men författaren gör honom mänsklig genom att vi får ta del av Aksels tankar, där han ständigt frågar sig om han gjorde rätt i att lämna kvar familjen i väntan på att kunna fara tillbaka och hämta dem. En del i honom vet att han gjorde rätt eftersom han skulle ge dem ett så mycket bättre liv än det gamla, men en annan del av honom plågas av ovissheten hur hustrun och dottern klarar att få mat på bordet när han inte finns hos dem.

32 kommentarer:

  1. Dödssynden är den enda jag läst på din lista. Den var riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vilja läsa Ställ ut en väktare av Harper Lee. Den kom ut 55 år efter hennes första roman.

      Radera
  2. Dödssynden är den enda jag har läst i din trio. Den funkade inte jättebra för mig, men jag brukar ha svårt för barn som berättare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker som sagt att det skulle vara spännande att få läsa hennes andra bok. (Som hon tydligen skrev före Dödssynden, men som inte gavs ut förrän 55 år efter den först utgivna.)

      Radera
  3. Nytt land har jag inte sett förut, men verkar vara riktigt spännande och intressant.

    SvaraRadera
  4. Harper Lee har jag också bara läst Dödssynden av, och det var mycket länge sedan. Borde kanske kolla upp den författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är lätt att kolla upp eftersom hon bara skrev två böcker.

      Radera
  5. synd på Alma. det kunde blivit en intressant bok. To kill a mockingbird har jag läst av Harper Lee. Nytt land känner jag till tack vare tidigare inlägg på den här bloggen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Alma har potential att bli riktigt intressant, men det höll tyvärr inte hela vägen.

      Radera
  6. Två som jag inte läst, men kanske borde? Dödssynden har vi ju båda med i trion.

    SvaraRadera
  7. Dödssynden har jag läst, men för att den är ju så otroligt omtalad i USA och nämns på varenda lista över måste läsa-böcker. Den var bra och intressant, men inte så fantastisk som jag trodde. Jag läste sen också fortsättningen Ställ ut en väktare (?) och nja, den var inte så bra. Om jag minns rätt är det väl inte helt säkert att Harper Lee själv skrev fortsättningen och något annat har hon väl inte skrivit heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ställ ut en väktare skrevs före Dödssynden. Harper Lee levde ju fortfarande när Ställ ut en väktare gavs ut, så det skulle förvåna mig om hon inte var författaren.

      Radera
  8. Tre olästa böcker för mig. Fast jag kanske borde testa en av Harpers Lee's böcker.. En intressant trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dödssynden tycker jag att du ska läsa.

      Radera
  9. Dödssynden läste jag för längesedan men har för mig den var gripande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den speglar nog tyvärr hur det faktiskt var.

      Radera
  10. Alma är den enda jag inte läst. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du läst de två i min trio som är riktigt läsvärda.

      Radera
  11. Dödssynden har jag läst, och hennes enda andra bok står oläst i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste försöka komma mig för att skaffa Ställ ut en väktare.

      Radera
  12. Dödssynden har jag också läst, men inte den andra som, tror jag, står i hyllan. Nytt land har jag varit sugen på sedan du skrev om den första gången, men jag har inte kommit till skott. Den första ser väldigt intressant ut - tror att jag har konstaterat det förut, ha ha. Nu tog jag mig i kragen och sparade ner den på Storytel i alla fall. Där kan den ligga och gona sig med de 400 andra som väntar på att bli lästa/lyssnade på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Alma har en bra ingång, men jag var som sagt inte nöjd med helheten.

      Radera
  13. Har både läst dödssynden och uppföljaren. De är så bra. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du även gillar Harper Lees andra bok, för då blir jag än mer sugen på att läsa den.

      Radera
  14. Jag har läst båda Harper Lees böcker och tyckte om dem. Tack för tipsen om de andra två.

    SvaraRadera
  15. Nytt land blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tyckte jag var riktigt läsvärd.

      Radera