fredag 30 april 2021

Fem en fredag v. 17: Kunskap

Fem en fredag kommer från bloggen elisamatilda. Varje vecka ställer Elisa fem frågor. Den här gången kallar hon temat kunskap.

1. Vad är något du håller på att lära dig?
Jag försöker lära mig alla finesser på den städmaskin som jag säljer. Det är mycket att ta in.

2. I vilket ämne vill du förkovra dig mer?
Jag har alltid varit intresserad av historia. Det är ett ämne man kan gräva ner sig i hur mycket som helst.

3. Karriärmässigt, vad vill/ville du bli?
Jag ville arbeta med information och har en akademisk examen med den inriktningen. Av olika skäl blev det aldrig så.

4. Hur får du din kunskap?
Eftersom jag nämnde ovan att jag är intresserad av historia så är historiska romaner en bra väg att öka sina kunskaper. Sen ska man inte underskatta internets förmåga att tillhandahålla information.

5. Vad skulle du behöva bli bättre på?
Jag önskar verkligen att jag vore bättre på att komma ihåg människors namn och ansikten, men det är nog inte "kunskap" man kan inhämta är jag rädd.

18 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det finns så mycket att lära sig och man märker hur saker och ting hänger ihop och varför världen ser ut som den gör idag.

      Radera
  2. Jeg kjenner igjen ansikter stort sett, men jeg klarer ikke alltid plassere navn og hvor jeg har dem fra. Da blir jeg gående å lure, gjerne i flere dager.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag avundas dem som har lätt för att minnas ansikten.

      Radera
  3. Jag har ALDRIG kommit ihåg namn (vilket var lite jobbigt när jag var redaktör för Bonsaisällskapet), däremot ansikten har jag inga som helst problem med. Tror att det hänger ihop med att jag också är duktig att hitta. Har ett otroligt lokalsinne!
    TREVLIG VALBORG/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det dåliga lokalsinnet i vår familj har min fru hand om :))

      Radera
  4. ansikten kommer jag oftast ihåg. riktigt bra till och med. men det är nog inget en lär sig. det har en nog med sig i den ursprungliga utrustningen. dåligt lokalsinne har jag däremot alldeles kolossalt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror nog inte heller att man kan lära sig det. Kronprinsessan sägs lida av "ansiktsblindhet". Måste vara svårt i den rollen.

      Radera
  5. Här är vi helt olika. Historia är precis som matte ett ämne som min lilla hjärna aldrig lyckats ta in. Troligen för att jag inte var/är intresserad...
    Att komma ihåg människors namn är jag usel på, däremot glömmer jag aldrig ett ansikte. Och det kan ställa till det kan jag säga. För jag ger mig aldrig förrän jag "grävt fram" namnet på personen. Å namn är jag som sagt dålig på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då förstår jag att du har fullt upp :D

      Radera
  6. Historia är ytterst intressant. Men, jag har mer varit inne på etnologi o den typen av kunskap än om historiska händelser, kungalängder och slag. Och det stör mig lite att jag inte lyckats knyta ihop säcken riktigt. Jag har förstått att det är många som har svårt med ansiktsigenkänning. Tror att jag själv är tämligen normal på området, men ibland är det knepigt att placera ansiktet rätt och ge det korrekt namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är riktigt bra på kungalängder :)

      Radera
  7. Här har du en till som har dålig ansiktsigenkänning!
    Jag har förstått det under årens lopp. Det handlar inte om namnet utan själva ansiktet. Jag måste se en person minst två-tre ggr för att få en minnesbild. Väldigt störande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och när sen personen dyker upp i ett annat sammanhang, då blir det lätt jobbigt.

      Radera
  8. Jag tycker att historia är intressant, men inte all historia. Om kungar och sånt bryr jag mig inte men det finns ju så mycket annat spännande. På internet kan en hitta mycket intressant men en måste vara källkritisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är jättespännande att läsa om de gamla kungarna. Ja, källkritik är viktig!

      Radera
  9. I skolan tyckte jag att historia var så trååååååkigt, men med åren har det bara blivit mer och mer intressant. Jag har otroligt lätt för att känna igen ansikten. Har jag mött någon en gång så finns hen där, men var och när jag träffat vedebörande och namnet, det har jag inte en aning om. Kan som sagt bli väldigt pinsamt! Trevlig helg!

    SvaraRadera