söndag 14 november 2021

En smakebit på søndag - Fiskarens barn

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Fiskarens barn och är skriven av Viveca Österman.   

Året är 1890 när vi första gången möter Justus som fiskar tillsammans med sina bröder och söner i Göteborgs norra skärgård. Deras liv är från början utstakat - de ska föra fiskartraditionen vidare. Men ödet vill något annat och när Justus träffar på sin halvbror Henrik dras han in i en härva av händelser. Kampen mellan girighet och samvete ställer hans värld på ända. Vid Justus sida finns hans hustru Lydia som är hans stora kärlek, samvete och trygga hamn. Vi möter också Justus systrar Augusta och Alma som båda står på barrikaderna för kvinnlig rösträtt. Två självförsörjande kvinnor som slår sig fram i en mansdominerad värld. De dras också med i Henriks dubbelliv och deras tillvaro får en ny vändning.

Smakbiten är hämtad från sidan 10:

Lydia fällde huttrande upp kragen på oljerocken och drog sydvästen längre ner i nacken. Decemberdagen var kall och blåsig och hon ångrade att hon varit så påstridig att de skulle segla. Justus kunde lånat sin morfars häst istället. Det hade varit både enklare och bekvämare men sagt var sagt och här satt de nu. Vinden friskade i när de närmade sig älvmynningen och Lydia tog en bit segelduk och drog den tätare kring kofferten som stod längst fram i fören.

Det fanns mer romantiska sätt att börja sitt äktenskap och även om hon var fast besluten att gifta sig med Justus hade hon inte räknat med att känna sig fullt så missmodig.

20 kommentarer:

  1. helt okänd bok för mig, men den låter intressant. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen andra, fristående delen i en serie. Den var okänd för mig också innan jag fick den.

      Radera
  2. Segla i december... nej tack. Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det känns inte som någon bra idé.

      Radera
  3. Den smakbiten gav verkligen en kall och blåsig känsla. Inte så lockande med segling.

    SvaraRadera
  4. ganska göteborgskt, borde kanske ta en titt på serien

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl svårt för dig att missa något göteborgskt ;)

      Radera
  5. Åh den lät spännande ! Jag kan också rekommendera När ljungen blommar av Petra Rhodin som utspelar sig på en ö på västkusten runt förra sekelskiftet.

    SvaraRadera
  6. Jeg tror heller ikke jeg ville ha seglet i desember. Da kan det virkelig blåse på! Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten och tipset!

    SvaraRadera
  8. Segling hoppar jag, särskilt i december ;) kände inte till boken. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Ser att den första delen finns som e-bok på biblan. Men jag vill ha en pappersbok att läsa. Annars är ju detta en typisk Paula.-bok, historisk roman gärna från glesbygd eller skärgård! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig. Jag vill också ha pappersböcker.

      Radera
  10. Den boken kände jag alls inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt när det poppar upp okända böcker.

      Radera