onsdag 3 november 2021

Veckans kulturfråga v. 44

Dags för veckans kulturfråga hos Linda som har bokbloggen enligt O. Linda funderar på om det i första hand är texten eller melodin som gör en bra låt. Veckans kulturfråga lyder: 

Vad fokuserar du på när du lyssnar på musik, melodin eller texten?

Klurig fråga. Jag tror att det beror på. De flesta låtar jag hör på Rix FM är på engelska, och då inser jag ofta att jag missar mycket av texten och då är det melodin som gäller. Med svenska låtar är det annorlunda. Där kan jag ju inte undgå att uppfatta texten (oftast i alla fall) och då är det inte ovanligt att jag sjunger med i texten. Men givetvis måste melodin vara någorlunda vettig.

Understundom känns det barmhärtigt att texten är på engelska. Ta exempelvis Beatles' All my loving. Där finns textraderna:

Close your eyes and I'll kiss you,

Tomorrow I'll miss you.

Sådan hjärta/smärta-text vill jag inte höra på svenska, men jag tycker att All my loving är en bra låt.

Ibland kan det vara svårt att uppfatta texten, även om den är på svenska. Martin Stenmarcks Sjumilakliv har varit en sån låt för mig. Jag kunde inte förstå innebörden i frasen: Jag kan ta en lång stor stark. Jag vet vad en stor stark är. Det har jag beställt många gånger på krogen ;) Men den kan väl inte vara lång? Jag kollade upp texten. Han sjunger: Jag kan ta ett långt hårt straff :)

10 kommentarer:

  1. inte alltid texterna så djupa... men gillar att dansa och sånt ❤️

    SvaraRadera
  2. När texten ö h t inte går att uppfatta blir jag klart irriterad - då vet jag ju inte om jag gillar den eller ej! Har insett att rap är textfokuserad, men rappares ord lyckas jag sällan snappa upp.

    SvaraRadera
  3. Det är fördelen med utrikiska. Lättare att förtränga en text som inte ger något och nöja sig med musiken. Fast jag kan ofta förtränga svenska texter också.

    SvaraRadera
  4. Finns ju en del sångare som inte artikulerar speciellt bra. Hörde fel på Mauro Scoccos Sara, kanske för att jag inte visste vad 7eleven var och trodde han sjöng "jag väntar i hörnet, vi ser om vi lever" och var lite konfunderad.

    SvaraRadera
  5. Jag är en riktig textmänniska! Behöver fastna för texten för att kunna riktigt gilla en låt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men kan du inte gilla en låt på italienska eller spanska utan att förstå texten? (Jag vet givetvis inte om du kan något av dessa språk...) Själv tycker jag väldigt mycket om Hava Nagila.
      https://www.youtube.com/watch?v=J_G1jF4Pnh0

      Radera