söndag 12 december 2021

En smakebit på søndag - Stöld

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Stöld och är skriven av Ann-Helén Laestadius. 

En januaridag när solen nyss återvänt norr om polcirkeln skidar nioåriga Elsa ensam till rengärdet och hittar sin kalv Nástegallu död. En man som hon känner igen håller i en blodig kniv och renkalvens öra. Elsa skräms till tystnad, smärtsamt medveten om att hennes ursprung väcker ett glödande hat. Hon får tag i örat men bevarar hemligheten som kommer att påverka henne långt senare i livet.

Smakbiten är hämtad från sidan 50:

Hemma hos Elsa fanns släktboken som visade hur alla samiska familjer hängde ihop på nära eller långt håll i deras trakter. Hon och Anna-Stina fanns på varsin sida och genom siffror och koder kunde man fastställa deras släktskap. Hur visste inte Elsa, fast mamma hade visat, det var för krångligt. Det viktiga var att Anna-Stina var hennes kusin, hennes oambealli. Att ha sitt namn i en bok, bar en sådan sak! Elsa brukade ta fram boken och stryka med fingret över sitt namn och födelsedatum. Och följa stegen bakåt, till áhkku och áddjá och deras föräldrar och vidare till århundraden som hon inte ens kunde föreställa sig.

18 kommentarer:

  1. Den här skulle jag vilja läsa! Låter på smakbiten som man kan lära sig en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns som att vi "svenskar" kan lära oss en hel del om hur samer behandlas och har behandlats.

      Radera
  2. samer har blivit väldigt illa behandlade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är det så. Vi är duktiga på att engagera oss för människor i andra länder, men det förtryck Sverige utövar mot en nationell minoritet glömmer vi gärna.

      Radera
  3. Stark berättelse som jag tyckte mycket om. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som en berättelse där jag måste vila lite emellanåt.

      Radera
  4. Den har jag ju hört talas om, men jag vet inte om jag känner mig sugen på att läsa den.

    SvaraRadera
  5. den ligger högt upp på min låååånga läslista. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet hur det är med lååånga läslistor :)

      Radera
  6. Svar
    1. Då kan vi någon gång jämföra vad vi tyckte om den.

      Radera
  7. Den vill jag läsa! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Vill läsa den, alltid bra att bli påmind om saken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bok jag länge funderat på att läsa. Nu äntligen blir det av.

      Radera
  9. Jag har läst boken, borde många göra! tack för smakbit

    SvaraRadera