tisdag 21 december 2021

Tisdagstrion: Julböcker

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat julböcker. Det är tredje året i rad som det är jultema på årets sista tisdagstrio. Det är väl inte så konstigt, men det blir svårare att variera sig ;) Här är min trio:  

Mord i vintertid var Semics juldeckarantologi 2016 och jag fick den i julklapp.

Nio författare har skrivit var sin deckarnovell.
Det går inte riktigt att recensera nio författares verk på en gång. Därför nöjer jag mig med att konstatera att jag uppskattade boken. En sådan här antologi med deckarnoveller där alla historierna är helt olika har sina tydliga poänger. Ingen risk att man tröttnar på historien.
Julevangeliet, det vill säga Luk 2:1-20, måste väl passa här!

Det begaf sig i den tiden, att af Kejsar Augusto utgick ett bud, att all verlden skulle beskattas; Och denna beskattning var den första, och skedde under den höfdingen öfver Syrien, Cyrenio.
Och de gingo alle, hvar uti sin stad, till att låta beskatta sig. Så for ock Joseph upp af Gallileen, af den staden Nazareth, in uti Judiska landet, till Davids stad som heter BethLehem; ty han var af Davids hus och slägt; På det att han skulle låta beskatta sig, med Maria, sin trolofvada hustru, hvilken hafvandes var.
Så begaf sig, medan de voro der, vordo dagarna fullbordade att hon skulle föda. Och hon födde sin förstfödda Son, och svepte honom i lindakläder, och lade honom neder i en krubbo; ty dem var icke rum i herbergena.
Och i den samma ängden vore någre herdar, de der vakade, och höllo vård om nattena öfver sin hjord. Och si, Herrans Ängel stod när dem, och Herrans klarhet kringsken dem; och de voro storliga förfärade.
Och sade Ängelen till dem: Varer icke förfärade; si, jag bådar eder stor glädje, hvilken allo folkena vederfaras skall; Ty idag är eder födder Frälsaren, som är Christus Herren, i Davids stad. Och detta skall vara eder för tecken: I skolen finna barnet svept i lindakläder, nederlagdt i en krubbo.
Och strax vardt med Ängelen ett stort tal af den himmelska härskaran, de der lofvade Gud, och sade: Ära vare Gud i höjdene, och frid på jordene, och menniskomen en god vilje. Och det begaf sig, att Änglarna foro ifrå dem upp i himmelen, och herdarna begynte säga emellan sig: Låter oss nu gå till BethLehem, och se det som vi hafve hört skedt vara, det Herren oss uppenbarat hafver.
Och de gingo hasteliga, och funno Maria och Joseph, och barnet nederlagdt i krubbon. Och då de detta sett hade, beryktade de ut hvad dem sagdt var om detta barnet. Och alla, de det hörde, förundrade sig på de ting, som dem sagd voro af herdarna.
Men Maria gömde all dessa ord, betraktandes dem i sitt hjerta. Och herdarna gingo tillbaka igen, prisade och lofvade Gud öfver allt det de hört och sett hade, såsom dem sagdt var. (Karl XII:s Bibel 1703)

Petters och Lottas jul av Elsa Beskow är väl en julklassiker!

Den utspelar sig i en tid när inte Tomten utan Julbocken kom med klapparna!

26 kommentarer:

  1. De där antologierna är jag egentligen sugen på. Varje år. Men det blir aldrig så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån gång så... Plötsligt händer det ;)

      Radera
  2. Julbocken är väl inte välkommen efter #metoo misstänker jag ... Beskow klar klassiker. Mordantologin kan nog också underhålla en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är Beskows böcker underbara klassiker!

      Radera
  3. Allt du har i din trio passar bra på julen. Och deckarnoveller med jultomtar kan vara härligt att läsa en jul.

    SvaraRadera
  4. Jag undrar om inte Mord i vintertid står i hyllan. Måste nog kolla upp det!

    SvaraRadera
  5. Julbocken verkar ganska läskig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Petter och Lotta blev så rädda att de gömde sig under bordet :)

      Radera
  6. känner i skrivande stund mer för julevangeliet och Petter och Lottas jul än julmorden. men det kan äm
    ändra sig snabbt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett litet julmord kan väl alltid pigga upp ;)

      Radera
  7. Åh, Petter och Lottas jul läste man som barn. Juldeckare brukar vara kul att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är förtjust i juldeckare. Jag är faktiskt säker på att Tomten kommer med årets upplaga av Semics antologier.

      Radera
  8. Petter och Lotta har jag ju läst och Julevangeliet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lite speciellt att se hur texten var i Karl XII:s Bibel?

      Radera
  9. Den första kände jag inte till, men de andra två har jag förstås läst :)

    SvaraRadera
  10. Julantologier var ju typiskt sådana man köpte av unga jultidningsförsäljare (eller deras föräldrar, på uppdrag av barnen...) förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så det brukar vara hos oss också. När vi köper jultidningar brukar min fru köpa den där juldeckarantologin till mig i julklapp. Jag brukar låtsas som att jag inte har en aning om detta, men i år var jag tvungen att ta emot julklapparna och slå in boken som en julklapp till mig, eftersom min fru inte kunde göra det på grund av sin sjukdom.

      Radera
  11. Här var det julstämning! Petters och Lottas jul är fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns att jag var väldigt förundrad över den där tanten som låg till sängs för att hon hade brutit benet. Jag föreställde mig att benet låg bredvid henne i sängen.

      Radera
  12. Petters och Lottas jul är fin! Elsa Beskow är sällan fel :)

    SvaraRadera