söndag 24 juli 2022

En smakebit på søndag - Månskärans stad

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Månskärans stad och är skriven av Belva Plain.  

I 1800-talets New Orleans, den mångomskrivna "Crescent City" - månskärans stad, växer Miriam upp i en miljö fylld av lyx, överflöd och statustänkande. Vid sexton års ålder blir hon bortgift med ett av stadens mer bemärkta affärs- och societetslejon. Hon borde vara lycklig över sin bekväma tillvaro men i sitt hjärta slits hon mellan lojaliteten till sin man och sin längtan efter frihet och kärlek. När så det omvälvande Nordamerikanska inbördeskriget bryter ut kastar det långa skuggor över Miriams liv och skär hänsynslöst genom släkt- och vänskapsband. Det tvingar också Miriam att utvecklas från skyddad, oskuldsfull tonåring till en stark och självständig kvinna.

Smakbiten är hämtad från sidan 130:

Barnen rörde på sig och väckte varandra med små grymtanden. De var hungriga igen och fick moderns bröst att spännas av mjölk som strömmade till. Och hon låg där och såg på de små skära, fäktande, knutna händerna. De här två nya människorna var hennes egna! Världen fick ha sin gång; först och främst måste hon ta vård om dem. Oklara förhoppningar flimrade förbi i hennes huvud: att pojken måtte få mildhet förutom sin styrka, att flickan måste få styrka förutom sin mildhet - och att Angeliques liv måtte bli annorlunda än hennes mors.

20 kommentarer:

  1. Belva Plain er et navn jeg kun kjenner gjennom en spesiell sak. Jeg leter veldig ofte etter bøker på bruktbutikker, og Belva Plains bøker er det ofte veldig mange av der. Jeg regner med at det skyldes at bøkene var veldig populære en stund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon dog 2010, men hon sålde 25 miljoner böcker och hennes böcker är utgivna på 22 språk.

      Radera
  2. Ett författarnamn som jag inte känner igen. Tycker språket i smakebiten är lite jobbigt 😬

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade råkat skriva "ställas" istället för "spännas". Det har jag korrigerat nu. Annars tycker jag inte att språket är jobbigt, men vi uppfattar givetvis det vi läser på olika sätt.

      Radera
  3. inte läst författaren, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller läst henne tidigare.

      Radera
  4. Ännu en välkänd författare som jag inte kände till... Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår hur du känner det. Tidigare okänd författare för mig också.

      Radera
  5. Känner igen författaren men tror inte jag läst något av henne. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Känner till författaren men osäker på om jag läst. Tack för smakbiten!
    Bokdamen
    https://bokdamenblog.wordpress.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det svårt att komma ihåg alla författare man läst.

      Radera
  7. Jag känner igen författarnamnet men när jag kollar i mitt bokregister ser jag att jag inte läst något av henne. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! Jag känner naturligtvis igen författarnamnet och jag tror att jag läst någon bok av henne, men för mycket mycket länge sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste erkänna att jag inte kände igen författarnamnet. Jag minns inte vad som fick mig att sätta upp hennes bok på läslistan. Kanske något jag sett på någon annan blogg.

      Radera
  9. känner väl igen författarnamnet men jag har inte läst något av henne. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Okänd bok och författare för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ny författare för mig också.

      Radera