tisdag 12 juli 2022

Tisdagstrion: Böcker som utspelar sig på platser där jag skulle vilja semestra

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat Böcker som utspelar sig på platser där jag skulle vilja semestra. Här är min semestertrio:  

Floden mellan bergen av Ngũgĩ wa Thiong'o utspelar sig i Kenya. Jag har aldrig varit i Afrika och skulle tycka att det vore jättespännande att få besöka landet.
Earthquake Bird av Susanna Jones var en bok jag verkligen tyckte om att läsa. Den utspelar sig i Tokyo och visst vore det roligt att få besöka Japan.
Inferno är inte min favorit bland Dan Browns böcker, men här tar jag med den bara för att Robert Langdon i boken besöker Venedig. Jag skulle verkligen vilja besöka den staden och få åka gondol.


(Nu tar Tisdagstrion semesteruppehåll och återkommer den 16 augusti)

24 kommentarer:

  1. Venedig har jag ibland drömt om att resa till, Kenya låter varmt, Tokyo och Japan har jag drömt om, men det blir nog inte så, tack för boktips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer kanske aldrig till de länderna, men drömma kan man alltid.

      Radera
  2. Det hade verkligen varit spännande att besöka dessa platser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle verkligen vilja besöka Venedig.

      Radera
  3. Vill också besöka Venedig ( finns i min trio!) har aldrig varit i Tokyo, skulle vilja resa dit - boken i den miljön blir jag nyfiken på / Maria Bokologen

    SvaraRadera
  4. Dan Browns böcker skulle jag gärna resa runt efter :)

    SvaraRadera
  5. Jag kan tänka mig Venedig med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om gondoljärerna verkligen sjunger O sole mio :)

      Radera
  6. Venedig skulle jag också vilja besöka nån gång när det inte är så många turister där. När nu det skulle vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen koll på Venedigturismen ;)

      Radera
  7. Kenya, Tokyo och Venedig skulle jag vilja besöka. Har bara läst Earthquake Bird och andra böcker av Dan Brown.

    SvaraRadera
  8. Jag skulle kunna tänka mig alla tre resmålen! Venedig var jag i en dag när jag var i tonåren, vi åkte dagsutflykt från Österrike. Tror jag skulle uppskatta det mer nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det finns mycket att se i Venedig.

      Radera
  9. Venedig har jag faktiskt varit i, två gånger till och med. Jag nöjer mig med det 🙂

    SvaraRadera
  10. Jag var i Venedig en gång i tonåren men det blev ingen gondolresa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du ta gondolen vid nästa Venedigresa.

      Radera
  11. jag hänger med, Robert! Kenya lär vara fint och passa oss nordbor värmemässigt. Tokyo är alltid rätt. gillade också boken. Dan Brown haar jag inte läst, men Venedig vore inte fel

    SvaraRadera
  12. Venedig har jag besökt, men skulle gärna återvända! Verkligen en speciell stad. Också jag har en dröm om Afrika :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Judarna sa vid påskfirandet under nästan 1900 år: "Nästa år i Jerusalem!" Till slut fick de komma dit, så vi kanske kommer till Venedig och Afrika.

      Radera