måndag 28 november 2022

Bombi Bitt och jag av Fritiof Nilsson Piraten

Titel: Bombi Bitt och jag

Författare: Fritiof Nilsson Piraten

Förlag: Kabusa (2005) (Utgavs första gången 1932)

Antal sidor: 188

Allt är möjligt för Bombi Bitt, buspojken som ingen rår på, och stinsens strängt hållne Eli blir hans beundrande kamrat. Tillsammans upplever de en rad rafflande och muntra äventyr bland krumelurer som Jöns Pumpare, målaren Vricklund, sockenhoran Franskan och hästskojaren Nils Gallilé. Höjdpunkten är besöket på Kiviks marknad, som bjuder på sensationer av sällan skådat slag. Bombi Bitt och jag är Piratens debutbok, en självbiografisk roman som blivit en älskad klassiker.

Bombi Bitt och jag minns jag som TV-serie när jag var barn. Bombi Bitt spelades av Stellan Skarsgård, och det blev hans genombrott. Nu har jag äntligen läst boken. Det är en riktigt trevlig bok. Självaste Anders Österling prisade boken när han anmälde den.

Speciellt roligt är det att läsa om Kiviks marknad. Jag besökte den för ett drygt kvartssekel sedan. Tyvärr är den inte längre som i boken. Hästskojarna är borta.

Boken är hur som helst riktigt rolig att läsa.

kaosutmaningen får denna bok svara mot punkt 23: Läs en bok som utspelar sig i Skåne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar