söndag 6 november 2022

En smakebit på søndag - Bombi Bitt och jag

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Bombi Bitt och jag och är skriven av Fritiof Nilsson Piraten. 

Allt är möjligt för Bombi Bitt, buspojken som ingen rår på, och stinsens strängt hållne Eli blir hans beundrande kamrat. Tillsammans upplever de en rad rafflande och muntra äventyr bland krumelurer som Jöns Pumpare, målaren Vricklund, sockenhoran Franskan och hästskojaren Nils Gallilé. Höjdpunkten är besöket på Kiviks marknad, som bjuder på sensationer av sällan skådat slag. Bombi Bitt och jag är Piratens debutbok, en självbiografisk roman som blivit en älskad klassiker.

Smakbiten är hämtad från inledningen på sidan 9:

Min vagga vaggade i Tosterup i Färs härad av Malmöhus län. Min fader var stins i Tosterup. Mina föräldrar voro goda och ömma. Jag var en vanartig son.

När barnmorskan sett mig skåda dagens ljus, sade hon till min fader:

- Det är en stor och duktig pojke. När jag gick hit, mötte jag en vit häst. Det betyder tur. Han blir säkert dragon med tiden. Jag gratulerar så mycket.

23 kommentarer:

  1. väldigt länge sedan jag läste Piraten. tack för smakebit och påminnelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst Historier från Färs och Bock i örtagård av honom tidigare.

      Radera
  2. Jag är osäker på om jag har läst något av honom. I så fall var det i gymnasiet. Men jag har besökt hans grav och det är ju alltid något.

    SvaraRadera
  3. sett en gammal filmatisering i svt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med Stellan Skarsgård som Bombi Bitt kanske? Den såg jag när det begav sig.

      Radera
  4. Jag har sett filmen eller var det en tv-serie men inte läst boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så har det varit för mig också, men nu ska det bli ändring på den punkten.

      Radera
  5. Känner ju till Bombi Bitt men endast till namnet. har inte läst boken och knappast något annat av författaren heller. En riktig klassiker! En väldigt kul omslagsteckning också, och vanartiga barn, finns de ännu? (ler) Tack för annorlunda smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag benämns nog de vanartiga barnen med bokstavskombinationer.

      Radera
    2. ja det har du förstås rätt i, och bokstavskombinationerna förökar sig i takt med tiden..

      Radera
  6. Det var väldigt länge sedan jag läste den. Borde faktiskt läsa om. Det är inte mycket jag minns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har precis börjat på boken, men jag tror att det är en sån bok som det är värt att komma tillbaka till.

      Radera
  7. En riktig klassiker. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Jag har faktiskt läst boken och sett filmen. Farfar var förtjust i båda två. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Vet inte om jag läst denna, eller om det var film jag sett, hur det än var så var det länge sedan. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en evighet sen jag såg den på TV. Jag var nog mest fascinerad av att huvudrollsinnehavaren hette Stellan (Skarsgård) för det heter min bror också :)

      Radera
  10. Klassiker, sett men nog inte läst iaf inte vad jag minns. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan ingen här som vet med sig att man har läst den verkar det som.

      Radera
  11. Har aldrig läst den faktiskt men den kanske inte var lika i ropet när jag gick i skolan på 80-talet.

    SvaraRadera