torsdag 3 november 2022

Helgfrågan v. 44

Helgfråga från Mias bokhörnaFrågan den här gången är inspirerad av Halloween. Helgfrågan lyder:

I måndags var det Halloween. Tipsa om en riktigt läskig bok?

Jag väljer en bok med några år på nacken, nämligen Färjan av Mats Strandberg.

Av baksidestexten framgår följande: "I kväll ska 1200 förväntansfulla passagerare åka på en finlandskryssning. Under 24 timmar ska de lämna vardagen bakom sig och släppa alla hämningar. Men det finns något ondskefullt ombord. Mitt i natten, ute på Östersjön, är det omöjligt att fly. Det finns inget sätt att kontakta land.
Vanliga människor tvingas bli hjältar, men denna natt kan också locka fram det värsta i dem - något som kan förändra världen för all framtid om färjan når hamnen i Finland.
Välkommen ombord på Baltic Charisma."

Det här är en otäck bok, inte tu tal om den saken. Och det får man väl räkna med när man ser blodet på väggarna på omslaget. Det finns något ombord, och snart vet du inte vem du kan lita på. Är din bästa vän också en av "dem"?

Men när jag säger att boken är otäck, så är detta inte något negativt omdöme. Det överensstämmer med genren och författaren har Stephen King som förebild, vilket väl säger det mesta.

Boken är riktigt bra, och det tror jag beror på att det inte är förfärligt hela tiden. Redan Alfred Hitchcock visste att man måste växla mellan det lugna, vardagliga och det skräckfyllda, och detta lyckas Strandberg med. Att ondskan finns mitt i vardagen gör den mer skräckfylld. Och är du på en färja, kan du inte ta dig därifrån.

Jag är dock glad att det är en bok, för den kan man lägga ifrån sig emellanåt. Jag skulle inte vilja se filmen.

10 kommentarer:

  1. Jag skulle å andra sidan älska att se en film baserad på Färjan :D

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Det gissade jag att du skulle säga ;)

      Radera
  3. Har läst boken, och instämmer helt i det du skriver. Älskar sådana böcker.

    SvaraRadera
  4. äckliga Färjan valde jag också. välskriven, ja, men vilket frossande i blod och inälvor! usch!

    SvaraRadera
  5. Den var otäck rena splatterfilm fast i bok då

    SvaraRadera
  6. Tyckte Färjan var lite väl äcklig. Lite mer stil på det skräckiga vill jag nog ha. ;)

    SvaraRadera