söndag 12 mars 2023

En smakebit på søndag - Room

 Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Room och är skriven av Emma Donoghue.  

Jacks hela värld är ett låst rum på drygt tio kvadratmeter. Rummet är Jacks och hans mammas fängelse, och det är ljudisolerat och specialbyggt för att de inte ska kunna ta sig ut. På kvällen är mamma noga med att Jack ska gå och lägga sig i garderoben. Då kommer den man som handlar mat åt dem och som gör saker med mamma som Jack inte förstår. I sju år har Jacks mamma hållits fången i den skjul som nu är deras hem. Där han hon med stor fantasi, påhittighet och kärlek lyckats skapa en värld för sin son. Men hennes desperation ökar och om de ska överleva måste de ta sig ut på egen hand. De kanske kan lyckas rymma men det är Jack som måste se till att deras plan går i lås...

Smakbiten är hämtad från sidan 25:

Jag har lite spring i benen, så Mamma säger att vi ska leka Orkester, då springer vi runt och ser vad vi kan få för ljud i saker. Jag trummar på Bordet och Mamma knackar knack knack på benen på Sängen och sen fluff fluff på kuddarna. Jag slår med en gaffel och en sked på Dörren ding dång och så sparkar vi med tårna på Spisen dunk dunk, men det bästa är att stampa på pedalen på Sophinken, för då hoppar locket upp med ett pling. Mitt bästa instrument är Strängen, det är en flingkartong som jag har klistrat på en massa färgglada ben och skor och jackor och huvuden på ur en gammal katalog, och sen satte jag tre gummiband runt magen på honom. Svarte Man kommer inte med kataloger längre, så nu får vi inte välja kläder själva. Mamma säger att han börjar bli snålare.

18 kommentarer:

  1. Jag har inte läst den, men jag har sett den som film. Den var bra som det i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får i alla fall börja med boken.

      Radera
  2. Den här har jag läst. Tyvärr hade jag sett filmen innan, så det förstörde lite Men bägge var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev upp den på min läslista efter att ha sett den omnämnas i positiva ordalag på bokbloggar.

      Radera
  3. har läst mycket om både bok och film. intressant om än klaustrofobisk situation. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart otäckt att vara instängd i ett litet rum i åratal.

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Har varken läst boken eller sett filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har stått på min läslista ett tag.

      Radera
  5. Inte läst eller sett, men tycker att den verkar bra. Fast jobbig om man är lite klaustrofobiskt lagd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då kan det nog kännas jobbigt.

      Radera
  6. Jag tycker det är mycket tragiskt att läsa om barn som far illa. Inlåsta barn måste ju fara illa. Tack för smakbit, kände inte till varken bok eller film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är osäker på om det är mamman eller pojken som far mest illa.

      Radera
  7. Tror inte heller jag orkar läsa denna, tufft kan jag tänka mig. Bra att det berättas dock!

    SvaraRadera
  8. Den här boken har jag varit nyfiken på, men det har inte blivit att jag läst den.

    SvaraRadera