torsdag 2 mars 2023

Helgfrågan v. 9

Helgfråga från Mias bokhörna. Nu ska vi tydligen krama en bibliotekarie. Helgfrågan lyder:

Den 1/3 är det "krama en bibliotekariedag". Vad tycker du om ditt bibliotek?    

Jag tycker att närbiblioteket i Vålberg är alldeles utmärkt. Öppet alla vardagar. Eftersom Vålberg är en mindre ord så är givetvis biblioteket litet, men det går att beställa böcker från alla andra bibliotek i länet.

Karlstads kommun har tio bibliotek. Ett huvudbibliotek och nio närbibliotek (hette tidigare biblioteksfilialer). Jag har förstått att det inte varit självklart för alla kommuner i landet att ha ett folkbibliotek. För ett antal år sedan ansåg sig riksdagen att man var tvungen att införa en särskild bibliotekslag som säger att det måste finnas minst ett kommunalt bibliotek i varje kommun, eftersom många bibliotek har stängts. Därför tycker jag att Karlstads kommun är ett föredöme. Tio bibliotek och inte ett enda bibliotek har lagts ner.

Men jag överföll inte någon bibliotekarie igår och försökte kramas :))

14 kommentarer:

  1. Helt rätt att inte överfalla bibliotekarier med kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, man vill ju inte skrämma bort dem :)

      Radera
  2. Jättebra att biblioteken bevaras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går ju att använda biblioteken till mer än bara att låna ut böcker. Författarbesök, lässtunder för barn m.m. Biblioteket i Vålberg har en dag i veckan att folk kommer och löser korsord tillsammans.

      Radera
  3. Men vad synd att du inte kramade en bibliotekarie, fast det kanske hade stått i aftonbladet om det skett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inne på biblioteket idag, och då frågade jag bibliotekarien om han hade fått någon kram. Han hade fått en av hustrun sa han, men inte av låntagarna. Jag tror han var nöjd med det.

      Radera
  4. Så viktigt att det finns bibliotek.

    SvaraRadera
  5. Ja, att ni har så många bibliotek i Karlstad låter föredömligt. Varberg har också många bibliotek, och de används som mötesplatser för oss alla. Jag har gått på författarbesök, bokcirklar, teaterföreställningar, föreläsningar och så vidare. Är väldigt tacksam för våra eldsjälar till bibliotekarier och kulturarbetare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att Varberg har förstått värdet av biblioteken.

      Radera
  6. Här finns förutom stadsbiblioteket sju mindre bibliotek i kommunen, plus bokbuss och bokbåt. Så vi är nog lite bortskämda med god tillgänglighet av låneböcker i Norrtälje också skulle jag tro. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ryktena om biblioteksdöden tycks vara betydligt överdrivna.

      Radera