torsdag 16 mars 2023

Helgfrågan v. 11

Helgfråga från Mias bokhörna. Vilka böcker berör oss, undrar Mia. Helgfrågan lyder:

Vad handlar böckerna om som berör dig mest?   

Det är nog böcker som har en verklighetsbakgrund. Påhittat lidande kan man stöta ifrån sig, men det är en helt annan sak med böcker som berättar om vad verkliga människor hat tvingats uppleva. Även böcker som behandlar en förfärlig period, där berättelsen kan vara påhittad, men skriven på ett sätt att det hade kunnat vara sant. Här nere finns fem sådana böcker. Klicka på dem för att se vad jag skrev om dem när jag just hade läst dem.


8 kommentarer:

  1. Boktjuven och Vit krysantemum har jag läst, båda väldigt berörande.

    SvaraRadera
  2. Boktjuven har jag läst men blev smått besviken på den, säkert för den var så hypad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den nog ett tag efter den värsta hypen, så jag tyckte den var jättebra.

      Radera
  3. Inte läst någon av böckerna i ditt exempel. Verkligheten berör helt klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Människans ondska tycks gränslös ibland.

      Radera