söndag 25 juni 2023

En smakebit på søndag - Älgkronan

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är Astrid Terese med bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Älgkronan och är skriven av Aline Lilja Gladh. 

Skotten från höstjakten viner i skogen I sina gevärssikten ser två jägare att ett vildsvin äter på något. Det visar sig vara en människokropp - söndertrasad till oigenkännlighet. Polisens utredning stagnerar när kommissarie Linus Karlberg är med om en allvarlig olycka Och hans syster, konstnären Lo Karlberg, som redan tampas med en gnagande känsla av att något är fel, tappar fotfästet i tillvaron. Hon dras till Äppelgården, en fristad för unga kvinnor som hamnat på glid.

Smakbiten är hämtad från sidan 19:

Höstkylan bet i kinderna och nästippen. Eje och Gottfrid hade satt sig på var sin sten och sörplade på hett kaffe. Det var surrealistiskt att göra en sådan vardaglig sak när det låt en söndertrasad person några meter bort, men den svarta drycken täckte effektivt över smaken av spya. Det rörde sig otrevligt i magen, som om Eje svalt en näve krälande likmaskar. Men han lyckades hålla nere uppstötningarna.

Mannen på marken var så förstörd att ansiktet inte gick att identifiera. Inte ens för någon som känt honom väl.

14 kommentarer:

  1. ingen vidare jakt. men dxe kommer aldrig att glömma den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den jakthistorien kommer att förfölja dem länge.

      Radera
  2. Tack för smakebiten det är en sådan serie jag gärna vill läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fjärde delen i Örbyhusserien, men böckerna är fristående, så det är bara att hoppa på :)

      Radera
  3. En bok i den serien står här i hyllan. Tyvärr är det tredje delen så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog ingen fara. Jag har inte läst första och andra delarna, men den tredje, och det gick alldeles utmärkt.

      Radera
  4. Tack för en otäck smakbit! Är nyfiken på serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var väl en ovanligt otäck smakbit.

      Radera
  5. Är det något jag har svårt för, på film, så är det likmaskar eller generellt vita larver...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag med om. Här föreställer han sig dock bara likmaskarna.

      Radera
  6. Jag vet inte om jag skulle få ner ens kaffe i den situationen... Serien är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog ligga i fosterställning och skaka.

      Radera
  7. Men fy, det var en magstark smakbit! Kanske är boken jättespännande, men jag låter nog bli den. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här sparar författaren inte på krutet.

      Radera