fredag 16 juni 2023

Fem en fredag v. 24: Sommarstart

Fem en fredag kommer från bloggen elisamatilda. Varje vecka ställer Elisa fem frågor. Den här gången kallar hon temat sommarstart.

1. Vad åt du ofta på sommaren som liten?
Det blev en hel del abborre som vi fiskade i sjön. Och jordgubbar förstås!

2. Hur är sommaren sämre än andra årstider?
Ibland, som nu, blir det alltför varmt. Myggen kan understundom vara irriterande. Och man förväntas ligga och sola, vilket jag tycker är ganska tråkigt.

3. Vilka platser besökte du ofta på sommaren som ung?

Jag var ofta med mina föräldrar i sommarstugan.


4. Vad är något du vill göra i sommar?
Äta räksmörgås på Värmskogs café.

5. Spenderar du hellre sommaren på landet eller i storstad?

Finns det bara de två alternativen? Jag bor i en ort med 2800 invånare. Det är ju definitivt inte landet, fast det tycker nog stockholmare. Som situationen är just nu kommer jag nog inte iväg någon längre sträcka. Vill jag besöka en större stad kan jag åka in till Karlstad.

19 kommentarer:

  1. regniga novemberdagar är mysigare än +30°C i skuggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. den 16 juni firas bland bokläsare över hela världen

      Radera
    2. För att minnas James Joyce eller vad då?

      Radera
  2. Att ligga och sola är erbarmligt tråkigt men jag njuter till fullo av värmen och solen ändå. Det här med att inte behöva frysa är underbart. Jag är en stor älskare av vintern i allmänhet men jag hatar att frysa och det har jag gjort med besked i år.

    SvaraRadera
  3. Att bara ligga i solen och göra inget är tråkigt. Att läsa, då kan jag ligga hur länge som helst ;-) Jag tycker det är så avkopplande och älskar det! Hoppas du får en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ligger jag nog helst i skuggan och läser.

      Radera
  4. Mums med räkmacka! Å visst kan det bli för varmt på sommaren..säger även jag som älskar sol och värme! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när det går bort mot 30 grader är det inte kul längre.

      Radera
  5. Skrattade gott åt ditt svar till fråga 5. Du har helt rätt, vi nollåttor skulle nog klassa en ort med 2 800 invånare som landet. Men du verkar ha nära till Karlstad, så då får det väl gå an;-)
    Du som älskar läsa böcker - kan rekommendera att ligga i en solstol under ett parasoll och sluka böcker/deckare. Det är en underbar känsla av frihet och lyx samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog inte stå ut med att bo i Vålberg om det inte varit så nära till stan (Karlstad). Bara två mil. Solstol med parasoll och en bra bok är verkligen lyx.

      Radera
  6. Jag gick in o kikade på hemsidan, vilken idyll, o har de dessutom goda räckmackor, wow. Jag har inte varit i den änden av Värmland, Karlstad är mer välbekant då jag förut bodde i Fredriksberg precis vid gränsen Värmland/Dalarna.
    För mig räcker det gott med små utflykter i sommar, och trevligt umgänge förstås. Glad sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt mysigt där. Minst ett besök dit måste det bli varje sommar.

      Radera
  7. Vilken härlig räkmacka! Jag tänkte också på storstad eller land. Bor i en mellanstor stad, och det är ett bra alternativ på sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Redan "mellanstor stad" tarvar en definition. Karlstad tillhör gruppen de 25 största kommunerna, men jag undrar om alla tänker på Karlstad som en av rikets större städer. Vi har 290 kommuner. Mediankommunen har ungefär 16000 invånare. Så Vara är väl en mellanstor stad :)

      Radera
  8. räkmackan ser fantastisk ut. en behöver inte resa så långt på sommaren. jag sitter inte gärna i solen över huvud taget. gärna under träd i skuggan. jordgubbar är ett måste på sommaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad vore sommaren utan jordgubbar?

      Radera
  9. Skoj läsa dina svar på Fem en Fredag. Vilken sommar innehåller inte jordgubbar, det är ju sommar nästan. Håller med dig om att det är tråkigt ligga still o solen, för varmt tycker jag med, Och du har helt rätt, det finns flera val... det är inte bara landet o staden. Ha ett fint helgstlut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med sol, men då får det gärna finnas ett parasoll.

      Radera