tisdag 20 juni 2023

Tisdagstrion: Schack

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat schack (att spela, en dam, en kung, ett torn, rutigt osv)Här är min trio:  

Kungen bugar och dödar av nobelpristagaren Herta Müller köpte jag för längesen. Jag började läsa den, men det tog stopp. Jag kände att jag inte begrep något, så den har jag stoppat undan någonstans. Kanske borde jag ge den en ny chans vid något tillfälle, men hittills har det tillfället inte infunnit sig.
Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe. Vem är den gamla damen som vill spela schack i telefon? Hur ska man tyda viskningarna i Jonas Berglunds bandspelare? Finns den tretusenåriga egyptiska gravstatyn kvar - och i så fall var? Har den märkliga blå blomman ett ett eget liv? Vad är det som påverkar historiens gång? Slumpen, viljan eller - något annat. Det här är berättelsen om några ungdomars mystiska upplevelser i ett sommarhus i Småland. Hur hemligheter från det förflutna rullas upp på nytt och slutligen avslöjas.
Alice i Underlandet av Lewis Carroll är lite fusk, det medger jag, men den får komma med ändå. Där finns ju en dam i en framträdande roll, nämligen den otäcka hjärter dam. Hon är ett spelkort och inte en schackpjäs, men en dam lika fullt :)

24 kommentarer:

  1. snyggt omslag i Herta Müllers bok, har missat, gillar hennes språk, Gripe har jag läst.

    SvaraRadera
  2. Nej, Alice i Underlandet är inte fusk! I en del av boken har världen blivit ett schackspel! Men om damen/drottningen var med där minns jag inte..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kom jag inte ihåg. Men så bra! Då passar den boken in ändå:)

      Radera
  3. Kungen bugar och dödar vill jag läsa. Har läst annat av Muller som jag gillat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du tycker bättre om den än vad jag gjorde.

      Radera
  4. Herta M gav jag upp direkt, inte mitt stuk alls. Gripe kom jag bara inte på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man kan helt enkelt inte älska alla författare och deras verk.

      Radera
  5. har läst annat av Müller, men omslaget på Kungen bugar och dödar känner jag väl igen. Tordyveln finns i dotterns hylla, men jag har inte läst den. Alice tycker inte jag var fusk. tvärtom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att Alice finner nåd inför era Argusögon :)

      Radera
  6. Det är många som har med Gripes bok idag.

    SvaraRadera
  7. Gripes bok har jag läst och Kungen bugar har jag funderat på men ännu inte läst. Får väl se om det sker i framtiden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vill inte avskräcka någon. Andra kan tycka att boken är lysande.

      Radera
  8. Tordyveln flyger i skymningen har jag läst. Bra trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  9. Jag hade inte väntat mig att så många skulle ha med Maria Gripes bok, men det gläder mig 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den så sent som i januari i år. Jag lånade den på biblioteket och jag hade inte förstått innan att det var en barn- och ungdomsbok :D

      Radera
  10. Kul att du också har med Tordyveln! En riktig barnboksklassiker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som läste den som 64-åring utan att ha haft en aning om att det var en barn- och ungdomsbok...

      Radera
  11. Alice i Underlandet har jag läst, men det är visst så länge sedan att jag knappt minns den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte ens om jag har läst den, men vi fick se den som teaterföreställning när jag gick i lågstadiet - på 1960-talet...

      Radera