torsdag 15 juni 2023

Helgfrågan v. 24

Helgfråga från Mias bokhörna. Denna gång handlar det om klassiker. Helgfrågan lyder:

Finns det någon klassiker du vill lyfta fram?   

Nu kan nog en och annan tro att jag ska ta en bok av Selma Lagerlöf, men jag tänkte jag skulle röra mig utanför det egna landskapet. Tro det eller ej, men det finns bra författare även utanför Värmland.

Jag väljer istället en bok av en annan svensk nobelpristagare. Det får bli Barabbas av Pär Lagerkvist.

Det var en bok som gick direkt in i hjärtat på mig. För den som inte kan sin Bibel kan jag berätta att när Jesus hade fängslats skulle den romerske ståthållaren Pontius Pilatus frige en dödsdömd fånge med anledning av den judiska påsken. Han förde därför fram två fångar - Jesus och ogärningsmannen Barabbas - och frågade folkmassan vem de ville att han skulle frige. Folkmassan ropade "Barabbas!" och denne blev frigiven. Som bekant blev då Jesus korsfäst.

Bibeln har inget mer att berätta om Barabbas, men Lagerkvist har valt att skapa en historia om honom. Han hör nu människor tala om Jesus och han söker upp apostlarna, men dessa vill inte veta av honom, så Barabbas får vandra vidare ensam.

Hur känns det att bli räddad till livet när det sker till priset av att Guds Son dödas?

12 kommentarer:

  1. Ja det är en klassiker som heter duga den fick man se varje påsk som liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyvärr aldrig sett den som film.

      Radera
  2. Barabbas är en bok som jag tänkt läsa i flera år. Det får nog bli av snart. Superfint omslag på den där upplagan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ex jag har är helt utan omslag, så jag fick ta en bild på nätet som illustration.

      Radera
  3. har läst Barabbas i läsecirkel. väldigt stark roman. https://mrscalloway.blogspot.com/2018/02/barabbas.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant utläggning du har i länken du delade.

      Radera
  4. Borde jag läsa om. Gjorde som du: bet ihop och skippade Selma ...

    SvaraRadera
  5. Barabbas är bra men inget jag skulle plocka fram en ljummen sommarkväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den boken håller när som helst, men den kanske är bäst till påsk.

      Radera
  6. Inte läst den. Bara Lagerkvists Dvärgen.

    SvaraRadera