torsdag 22 juni 2023

Helgfrågan v. 25

Helgfråga från Mias bokhörna. Den stundande midsommarhelgen leder fram till frågan. Helgfrågan lyder:

Till helgen är det midsommar. Tipsa om en blommig bok.

Då väljer jag Blodlokan av Louise Boije af Gennäs. Det här är en riktig spänningsroman. Boken är samhällskritisk utan att bli torr och tråkig. Författaren blandar in autentiska artiklar om moderna rättsfall och skandaler där det svenska samhället inte visat sig från sin bästa sida.
Vi följer Sara som, trots att hennes liv har blivit i det närmaste perfekt med en underbar pojkvän, en fantastisk ny väninna och ett intressant och välbetalt jobb, snart märker att det händer allt märkligare saker kring henne. Hon börjar ifrågasätta sitt eget förstånd. Till slut vet hon inte vem som är hennes vän och vem som vill henne och hennes familj riktigt illa.
Ju mer jag läser, desto mer vill jag läsa. Det är en roman av det där slaget när man vill komma fram till slutet så snabbt som möjligt, men när man nått dit vill man bara läsa mer.
Men när jag läst klart känner jag mig ändå frustrerad. Det finns mängder av frågor som inte har fått något svar.
Men detta är första delen i Motståndstrilogin, så det kommer mera.
Sammanfattningsvis: En riktigt bra spänningsroman, som verkligen ger mersmak.

8 kommentarer:

  1. jasså, det är en spänningsroman. länge sedan jag läste Stjärnor utan svindel som jag mycket förtjust i

    SvaraRadera
  2. Har nog bara läst en eller två av författarinnans böcker och det var länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst alla tre delarna i den här trilogin och de var bra.

      Radera
  3. Hon skriver väldigt bra och den serien är sjukt spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den serien kan jag verkligen rekommendera.

      Radera
  4. Den boken har man sett ofta, dock har jag inte läst ngt av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar man spänningsböcker så kan jag rekommendera Motståndstrilogin.

      Radera