måndag 11 september 2023

Boktriss N

Mia med Mias bokhörna har något som hon kallar Boktriss. Det är tre frågor som ska besvaras med utgångspunkt från veckans bokstav. Veckans bokstav är N

Författare: Nämn en författare på bokstaven, det får vara för eller efternamn.  

Niklas Natt och Dag. Författaren till 1793, 1794 och 1795. Den sista står fortfarande oläst i hyllan, men jag ser fram mot att få läsa den.

Boktitel: En boktitel där boken ska börja på måndagens bokstav.

Någonstans brister himlen av Erika Olofsson Liljedahl. Bohuslän, sent 1920-tal. Trettonårige Elis och hans familj lever ett hårt och enkelt liv som fiskare. När den äldre systern Signe en dag försvinner avslöjas en mörk hemlighet och Elis tillvaro rämnar. Utan systern som jämvikt tar faderns oberäkneliga humör allt större utrymme i stugan vid havet. Till slut ser Elis ingen annan utväg än att plocka på sig familjens få slantar och ge sig av för att hämta hem Signe.

Resan bort från barndomens saltstänkta klippor blir för Elis ett möte med en okänd värld. Livet, och han själv, kommer ohjälpligt att förändras.

Jag måste säga att den här romanen knockade mig fullständigt. Vilken debut! Det här är en roman som griper tag i en och som man inte vill lägga ifrån sig. Man följer Elis genom boken och det är spännande, trots att det inte är en spänningsroman. Författaren lyckas också skapa en trovärdig bild av att vi befinner oss på 1920-talet, vilket inte är det minst viktiga. De fina miljöbeskrivningarna gör att man ser samhällen, landsbygden och havet genom Elis' ögon.


Bokomslag: Ett bokomslag som börjar på bokstaven för veckan.

På omslaget till Den som ruvar på hämnd... av Eriksson & Mann finns det nätstrumpor.

10 kommentarer:

  1. fyndigt med Niklas, jag har på lite annat sätt Natt och dag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag pipa över till dig och kolla.

      Radera
  2. Du gör mig nyfiken på historien om Elis.

    SvaraRadera
  3. jag gillade också Olofsson Liljedahl väldigt mycket. har aldrig lyckats läsa 1793. den börjar så otroligt äckligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om äcklet, men det är ändå en riktigt bra bok. Intressant, annorlunda skildring av 1700-talets Stockholm.

      Radera
  4. Den som ruvar på hämnd läste jag om och blev väldigt sugen på-

    SvaraRadera
  5. Någonstans brister himlen fick du mig intresserad av, ska kolla upp om den finns på bibblan.

    SvaraRadera