tisdag 12 september 2023

Tisdagstrion: Australien

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat AustralienHär är min australienska trio: 

Hetta är skriven av Jane Harper, som bor i Melbourne.
Boken är väl uppbyggd. Genom hela boken får vi tillbakablickar; både från händelserna för 20 år sedan och från det som föregick tragedin hos familjen Tadler. Harper har lagt ut en hel del villospår för läsaren, vilket gör det till en bra deckare. Upplösningen kom som en total överraskning för mig, och det är ju så det ska vara.
Den miljö som skildras känns trovärdig. Säger jag, som aldrig varit i närheten av Australien. Man kan verkligen känna den närmast outhärdliga hettan, och när de talar om jättekrabbspindlar inne i sovrummet skruvar jag olustigt på mig. Skvallret och missunnsamheten i ett litet döende samhälle, där gamla oförrätter aldrig glöms, känns också som något jag kan föreställa mig. En isolerad by kan skapa en otrolig samhörighet, men då får ingen sticka ut.

Fru Petrovas sko. En rysk spiontragedi i 50-talets Australien är en bok av Wilhelm Agrell.
Här har Agrell skrivit en verklighetsbaserad historia om paret Petrov, två sovjetiska underrättelseofficerare, som hoppar av i Australien. Fru Petrova vill egentligen inte alls hoppa av, men eftersom maken har gjort det har hon inget val. Om hon återvänder till Sovjetunionen kommer hon att avrättas, eftersom Sovjetunionen även dödade släktingar till avhoppare.
Riktigt intressant var den del som handlade om Sverige. Vem hade kunnat ana att både Hjalmar Brantings son Georg B och den kände diplomaten Sverker Åström lämnade information till den sovjetiska ambassaden.
Georg Branting hade kodnamnet Senatorn (han satt i första kammaren) och Sverker Åström hade namnet Uso (getingen.)

Juloratoriet av Göran Tunström.
Boken handlar (bland annat) om att Solveig hastigt omkommer, vilket maken bevittnar. Detta gör att han går in i en fantasivärld. Han börjar brevväxla med en kvinna i Australien och blir efter hand alltmer övertygad om att hon är hans döda hustru.
Bachs Juloratorium spelar en viktig roll i boken, genom att musikens betydelse för karaktärerna framhålls av författaren.

16 kommentarer:

  1. Tunström tänkte jag inte på. får ursäkta mig med att det är så himla länge sedan jag läste boken. Fru Petrovas sko låter ju jättespännande! hade aldrig hört talas om. Harpers namn känner jag väl igen men jag har inget läst av henne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Juloratoriet var nog en högoddsare idag :D

      Radera
  2. Hetta är den enda jag har läst. Gillade den.

    SvaraRadera
  3. Hetta har jag läst och Juloratoriet också, men i den senare minns jag ingen anknytning till Australien. Fast om sanningen ska fram har jag nog glömt det mesta ur den, som så mycket annat. Snart blir omläsning som att börja om helt från början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska väl erkänna att anknytningen till Australien var svag, men landet nämns i alla fall.

      Radera
  4. Hetta har jag läst och eventuellt Juloratoriet. Fru Petrovas sko låter intressant.

    SvaraRadera
  5. Jag fick också med Hetta. Jag har läst två böcker av Jane Harper och vill läsa fler.

    SvaraRadera
  6. Juloratoriet är riktigt bra! Dina andra två verkar intressanta! Tack för tips

    SvaraRadera
  7. Inte läst någon av dina. Tack för tipsen!

    SvaraRadera