torsdag 14 september 2023

Mammas böcker I

Min mamma gick bort för drygt två år sedan. Hon bodde på ett gruppboende för dementa, men hon hade kvar sitt radhus och hennes sambo bodde kvar. Det är först nu som min bror och jag har sålt huset och jisses vad mycket det finns att ta hand om. Mamma hade inte någon stor samling böcker, men en del fanns det. Vi har tagit sådana böcker som vi tycker verkar intressanta och ett par antikvariat har också tagit en del böcker.

Här är några av böckerna som fick flytta hem till mig: A. P. Rosell, bankdirektör av Vilhelm Moberg, Det stora kalaset av nobelpristagaren John Steinbeck, Över floden in bland träden av nobelpristagaren Ernest Hemingway och den säkert mindre bekanta Mord i själva verket av Vic Suneson.

4 kommentarer:

  1. Det är kul att ha böcker som minne, jag har några från min morfar och även min mamma. Tyvärr så ångrar jag att jag inte hade behållt fler av mammas när vi rensade ur mina föräldrars lägenhet då de flyttade till demensboendet. Hon hade några gamla deckare, som hon hade köpt för sina första löner som jag läste när jag var ung, som jag gärna nu hade velat ha, men inte tänkte på då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en inte helt enkel gallring. Det finns nog ingen som vill ha Nordisk Familjebok i 22 band från 1950-talet. Vi hade några gubbar från ett antikvariat där och de fick ta vad de ville helt gratis. De tog en del, men massor blev kvar.

      Radera
  2. jag tog några böcker från min 90-åriga mor, mest på finska 🇫🇮

    SvaraRadera