tisdag 5 september 2023

Tisdagstrion: Träd i författarens efternamn

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat träd i författarens efternamn (ek, lind osv.)Här är min trio:

Carl Jonas Love Almqvist (på gravstenen Carl Jonas Ludvig Almquist) (1793-1896) var en märklig person. Idag väl mest känd som författare, var han även kompositör och präst! Han kom dock att fråntagas prästämbetet. Han anklagades för förfalskning och mordförsök och åtalades, men blev varken dömd eller frikänd. Almqvist emigrerade till USA där han gifte sig, trots att han hade en hustru i Sverige. Sålunda begick han bigami. Han avled i Bremen 1866 där han begravdes. 1901 fördes dock hans stoft till Sverige för begravning. Trots att han varit så kontroversiell under sin livstid hölls minnestalet av Verner von Heidenstam.

Rolf Almström (f. 1961) är en svensk roman- och novellförfattare. 2015 tilldelades han Samfundet De Nios Julpris.

Gunnar Ekelöf (1907-68) var ledamot av Svenska Akademien. Han fick sitt genombrott 1941 med diktsamlingen Färjesång, som brukar räknas till den svenska litteraturens främsta verk.

20 kommentarer:

  1. Bra trio, Almström har jag nog inte läst, än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville ta med en författare som inte är så känd.

      Radera
  2. Har inte ens hört talas om Almström, de andra två fick man med sig från gymnasiet.

    SvaraRadera
  3. Almqvist har jag läst (men jag gillar honom inte. så tråkig!) Ekelöf gillar jag. Almström känner jag inte till alls

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände inte heller till Almström. Tyckte bara att det var roligt att överraska med någon som inte var så känd ;)

      Radera
  4. Ja, naturligtvis! Inte tänkte jag på Almqvist och Ekelöf fast jag har läst båda med behållning. Rolf Almström måste jag titta närmare på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker man efter så finns det en hel hög med författare som har ett träd i efternamnet.

      Radera
  5. Almqvists liv skulle bli en bra roman/film

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns inte någon sådan film? Konstigt.

      Radera
  6. Känner till författarnamnen men inte läst deras böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om man läser något av Almqvist i skolorna idag.

      Radera
  7. Jag känner bara till den översta.

    SvaraRadera
  8. Almqvist vet jag att vi läste i gymnasiet, men jag har inget minne av vad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det nog med mycket som man läser i skolan.

      Radera
  9. Det går an av Almqvist läste vi i skolan och jag tyckte mycket om den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skolan har en uppgift att fylla när det gäller att låta eleverna stifta bekantskap med de svenska klassikerna.

      Radera