onsdag 13 september 2023

Veckans kulturfråga v. 37 2023

Dags för veckans kulturfråga hos Linda som har bokbloggen enligt O. Temat är boktitlar. Veckans kulturfråga lyder: 

Vilka är dina favoritboktitlar och varför gillar du dem?

Vilken rolig kulturfråga! En titel som jag tycker om är Och varje morgon blir vägen hem längre och längre av Fredrik Backman. Boken handlar om en pojke och hans farfar. Den gamle mannen håller på att bli dement, och det är detta som titeln vill få fram. Torgny Lindgren har några korta titlar, där titeln gör mig nyfiken. (Ja, jag har läst dem.) Jag tänker exempelvis på Pölsan, Hummelhonung och Merabs skönhet. (Merab är en ko!) Mary Robotham skrev en roman med namnet A Woman of War. En ganska intetsägande titel. Men det svenska förlaget gav den namnet Führerns barnmorska, och en bok med den titeln var jag givetvis tvungen att läsa!

8 kommentarer:

  1. jag hörde i radio när Akademiledamoten Torgny Lindgren sa att Pölsa för honom är en form, de upplöstas form, kaos i tillvaron, det som är slutgiltigt, sönderdelat. En text som inte alls är så enkelt utan ohyggligt svårt. Lindgren sa att det finns bara en som nästan har klarat det och det var James Joyce i Finnegans Wake.

    SvaraRadera
  2. Just ja, Backmans är ett bra exempel! Fuhrerns barnmorska har jag läst, fast inte för titeln. Ibland blir det tvärtom, att den översatta titeln säger mindre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog inte alltid förlagen lyckas med titeln.

      Radera
  3. Backman och Lindgren är bra, gillar deras böcker. Barnmorskan har jag inte ens hört talas om.

    SvaraRadera
  4. Backmans titel har jag också tänkt på sedan jag skrev inlägget och insett att den borde varit med bland favoriterna.

    SvaraRadera