tisdag 19 september 2023

Tisdagstrion: Kvinnonamn i boktiteln

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat kvinnonamn i boktitelnHär är min trio: 

Evas bok av Marianne Fredriksson. Boken handlar om hur Eva återvänder till Eden efter att sonen Kain har mördat sin bror Abel. I Eden lever "ljusets barn" - en flock människor som mest verkar vara som djur. De lever helt i nuet och kan inte skilja mellan gott och ont. Eva minns sin barndom i flocken och hur gruppens ledare, Satan, våldför sig på henne och andra unga kvinnor.

Historien känns mest märklig. Upplägget att låta Eva grubbla över det förlorade Eden gillar jag, men berättelsen är alltför konstig enligt min mening.

Monica Magnus 1966 är skriven av Monicas syster Ulrika Ewerman. Två systrar som aldrig träffades. Med hjälp av samtal och intervjuer och genom att läsa brev och myndighetsdokument har hon skrivit denna roman. För det är en roman. Författaren har varit tvungen att ta sig stora friheter, för hon vet inte allt. Men det är hennes bild av vad som hände för drygt femtio år sedan.

Mellan Monica och mamman Anna-Britt är det spänt. Mamman vägrar att se Monica som en flicka på väg in i vuxenlivet. Som förälder har jag förståelse för den oro Anna-Britt måste känna, men samtidigt går det inte att sätta strypkoppel på sina barn. Pappan Emil är den som försöker medla, med risk för att själv bli föremål för hustruns ilska. Han förstår sin dotter och försöker stötta henne, så det blir ett särskilt band mellan far och dotter.

Jag kan känna igen mig i detta. De många grälen mellan min hustru och yngsta dottern och hur dottern alltid vänder sig till mig om något händer. Hon vet att hon alltid kan ringa mig och att jag aldrig skäller på henne om hon blivit för full. Been there - done that!

Magnus är en riktig odåga och verkligen inte någon som man vill att ens dotter ska fastna för, men det råder ingen tvekan om att Monica och Magnus verkligen älskar varandra. Samtidigt är Magnus dominant (men inte våldsam) i förhållandet och ger Monica alltför litet utrymme. Inte någon bra grogrund för ett i längden stabilt förhållande.

Boken är skriven på ett enkelt sätt utan krusiduller. Det är lätt att sätta sig in i hur de olika personerna tänker och resonerar och texten förmår att stundtals gripa tag i en. En fin bok, som jag är glad att ha läst.


De sju morden på Evelyn Hardcastle är verkligen en roman utöver det vanliga. Jag kan inte påminna mig att jag har läst något liknande tidigare. Författaren marinerades i Agatha Christie-böcker som barn och därför har det varit en dröm i många år att skapa en pusseldeckare som utspelar sig i en avskild miljö. Alla är på plats, så den skyldige måste vara en av dem som befinner sig på lantgodset Blackheath. Men Stuart Turton har vittnat om hur svårt det är att komma på den rätta intrigen. Agatha Christie hade redan skrivit allt.

Men till slut har författaren ändå kommit på sin intrig. Och den är mycket speciell. Vi får veta att Aiden Bishop, historiens jag, ska försöka lösa mordgåtan, men, som framgår av baksidestexten, han vaknar upp i en ny kropp varje dag. Varje dag går i repris och han får se allt hända ur olika personers perspektiv. Han måste använda informationen han fått fram från var och en av dem och få ihop det till en hel bild. Men för att göra det ännu krångligare, så vet han ju delvis vad som kommer att hända och han själv blir ofta en del i att något verkligen sker. För vad skulle hända om han förhindrar något han upplevde dagen innan skulle hända?

Låter det krångligt? Det är det! Jag är himla glad att det i början av boken finns en lista över de personer som medverkar. Många gånger måste jag kolla där för att veta vem det är man talar om.

Det gör att jag under en stor del av läsandet är riktigt irriterad. Jag känner att jag inte hänger med. Men det är nog faktiskt meningen. Jag vet ju inte mer än vad Aiden Bishop dittills fått veta.

Men när boken närmar sig slutet och bilden äntligen börjar klarna, då är det hur bra som helst. Historien må vara helt otänkbar, men det hindrar inte att det är riktigt spännande. Och givetvis, som i alla sådana här historier, upptäcker man att inte alla karaktärer i boken är vad de utger sig för att vara. Jag vill dessutom tillägga att en del av behållningen är språket. Turton ger läsaren många roliga repliker att le åt.

De sju morden på Evelyn Hardcastle är en riktigt bra spänningsroman, en pusseldeckare helt annorlunda än andra som jag läst.

22 kommentarer:

  1. Känner till alla dina böcker men har inte läst dem än. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. Turtons bok har jag läst, Fredrikssons bok är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paradisserien är intressant, även om jag inte var helt såld på Evas bok.

      Radera
  3. Har man sett på maken, vi har Evas bok gemensamt! Men jag gillade trilogin, till skillad från dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt nog tyckte jag jättemycket om Evas bok när jag läste den första gången, men inte vid omläsningen ett antal år senare. Däremot tyckte jag om Kains bok och jag älskade Noreas saga.

      Radera
  4. Evas bok har jag läst och de andra två har jag i min jättelånga läslista.

    SvaraRadera
  5. Turtons bok har jag läst, tyckte om den.

    SvaraRadera
  6. Evas bok gillade jag jättemycket. de två andra har jag inte läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte bättre om de andra båda delarna i trilogin.

      Radera
  7. Jag måste ta mig tid att läsa De sju morden på Evelyn Hardcastle

    SvaraRadera
  8. Jag har faktiskt läst alla tre dina den här gången! Monica Magnus 1966 borde jag tagit, det är en fantastisk bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte minst med tanke på att det är Monicas syster som skrivit den, och hon var ju inte ens född när Monica dog.

      Radera
  9. De sju morden på Evelyn Hardcastle skulle jag vilja läsa. Jag har läst annat av Marianne Fredriksson, men inte just Evas bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker mycket om det mesta som MF skrivit.

      Radera
  10. Monica Magnus 1966 vill jag läsa. Tack för tips!

    SvaraRadera
  11. De sju morden på Evelyn Hardcastle har jag läst och tyckt riktigt bra om.

    SvaraRadera