måndag 15 april 2024

Boktriss P

Det är boktriss hos Mias bokhörna på måndagar. I den här rundan med boktriss handlar det om att hitta en karaktär på måndagens bokstav. Det ska vara en manlig, en kvinnlig och en/ett djur/barn/serie. Dagens bokstav är P.

Manlig: I Bo Baldersons böcker var den torr-rolige adjunkt Persson berättaren.


Kvinnlig: I Ninni Schulmans Hagforsserie heter den kvinnliga polisen Petra.

Barn: Elsa Beskow skrev böcker om Petter och Lotta. Bilden här är från Petters och Lottas jul.

5 kommentarer:

  1. Hagfors serien har jag inte läst än men kanske vore något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker Ninni Schulman är bra..

      Radera
    2. Ninni Schulman har jag läst några titlar av och tyckt om. dessutom har jag lyssnat på henne och det var också trevligt. Bo Balderson har jag inte läst.

      Radera
    3. Bo Baldersson ska man nog ha läst när böckerna var nya, för det finns en hel del roliga anspelningar på dåtidens dagspolitik.

      Radera
  2. Är en av adjunkt Perssons fans såklart! Mycket underhållande karaktär. Hårt prövad man med stort tålamod. :D

    SvaraRadera