söndag 28 april 2024

En smakebit på søndag - Osebol

Idag är det söndag. Utan att spoila delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är Astrid Terese med bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Osebol och är skriven av Marit Kapla.

Osebol är en by vid Klarälven i norra Värmland. När maskinerna tog över i skogsbruket försvann många jobb. Idag har affären lagt ner, slalombacken är igenväxt och bron äver älven är stängd för trafik. Samtidigt flyttar människor hit från när och fjärran och en ny generation växer upp.
I boken Osebol möter läsaren så gott som alla byns vuxna invånare, intervjuade av Marit Kapla som själv är uppvuxen i Osebol. Människors sorg, glädje, oro och humor färgar en mångfasetterad, personlig och levande gestaltning av svensk - och global - nutidshistoria.

Smakbiten är hämtad från sidan 11:

Jag hade ett hum i öronen hela tiden.
Hör ni det också? sa jag och gick ut för vi hade elmätaren på en stolpe med massor av luftledningar och grejor.
Så till slut kom jag på... det är tystnaden jag hör som jag inte hade hört på tjugo år i Stockholm.

12 kommentarer:

  1. har faktiskt läst den här boken. väldigt speciell. tack för smakebit och påminnelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde ha läst den för längesen.

      Radera
  2. Minns att jag läste om boken när den kom och funderade på att läsa den. Men har inte gjort det. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Den har jag läst. Tyckte om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är nog mer lättläst än vad sidinnehållet hotar med.

      Radera
  4. Jag gillade också upplägget här, ovanligt och mycket mänskligt, tack för påminnelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som ett jättefint tidsdokument.

      Radera
  5. Känner varken till boken eller författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera