fredag 12 april 2024

Fem en fredag v. 15: Roliga frågor

Fem en fredag kommer från bloggen elisamatilda. Varje vecka ställer Elisa fem frågor. Den här gången kallar hon temat roliga frågor.

1. Vad kommer spela mest roll när du blir 80?
Jag kanske har barnbarn. Wenn Gott so will...

2. Har du lånat eller tagit något du sen aldrig lämnat tillbaka?
Jag har nyss flyttat och då var det många böcker som skulle flyttas. Då dök en bok upp som jag inte kom ihåg. Inuti stod en lapp från bokens ägare att hon lånade den till mig. Jag lämnade tydligen aldrig tillbaka den, och hon lever inte längre. Jag ursäktar mig med att jag faktiskt inte bad om att få låna den. Hon skickade den till mig ändå.

3. Fixar du saker själv eller låter du någon annan fixa åt dig?
Jag försöker vara så insiktsfull att jag inte försöker fixa själv, för jag har tummen mitt i handen.


4. Vad var din favoritleksak som barn?
Det minns jag faktiskt inte.

5. Vilket är det konstigaste djuret?

Det måste vara näbbdjuret! Det är ett däggdjur med bäversvans och simhud mellan framfötternas fem "fingrar". Vidare har djuret näbb och det lägger ägg! Det latinska namnet är Ornithorhynchus anatinus. Ornis = fågel och rhunchos = näbb. Anatinus betyder "liknar en anka".

11 kommentarer:

  1. böcker kan ju försvinna... har koll, lånar sällan av andra. Jag har referensbibliotek; numera måste man läsa mina böcker hemma hos mig (har dålig erfarenhet)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog vara klokt att "hålla i" sina böcker.

      Radera
  2. pennor brukar jag samla på mig från olika ställen. det går av sig självt . böcker har jag någon utlånad som jag väldigt gärna skulle vilja ha tillbaka. när jag kräver får jag veta att den nog ligger i någon flyttlåda...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog samla på mig en och annan penna, men jag blir av med betydligt fler. Tråkigt när folk gör så med böcker du lånat ut.

      Radera
  3. Då är vi två med tummen mitt i handen. Det brukar ju vara kvinnor som är drabbat av det fenomenet - kul med en kille i sällskapet;-)
    Ditt djur är både fult och konstigt. Undrar vem som bestämmer att sådana "kreaturer" har ett existensberättigande;-)
    Skrattade gott åt ditt första svar - ja, Maria var ju jungfru när hon födde Jesus sägs det, så Gud kanske kan ha ett finger mitt i spelet när det gäller att du blir morfar;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan Vår Herre ha varit lite bakis när han skapade näbbdjuret?

      Radera
  4. Hoppas din dröm om barnbarn går i uppfyllelse! Jag har också tummen mitt i handen, konstigt hur det kan bli så, min dotter är hur händig som helst, tack o lov, hur skulle jag annars klara mig. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda döttrarna har pojkvänner, så vet vet? ;)

      Radera
  5. Du och jag har samma svar på fråga två. Jag tror vi är förlåtna!

    SvaraRadera
  6. Hahaha, kul djur, här var det verkligen variation bland bloggarna.....
    P.S. Bra tyska där!

    SvaraRadera