söndag 14 april 2024

En smakebit på søndag - Årsboken

Idag är det söndag. Utan att spoila delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är Astrid Terese med bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Årsboken och är skriven av Sven Olov Karlsson. (Jag har inte spillt kaffe på boken. Den ser ut så där!)

I almanackan med ram av bär och blad skrev man förr i tiden gärna några ord. Om dagsverken, väder eller temperaturer. Om tranornas ankomst eller grävlingens spår i potatislandet. Det var allmogens dagbok.
När Sven Olov Karlsson med denna som utgångspunkt ger årets månader varsin berättelse avtecknas också nutiden. En underlig pappa närmar sig en insnöad förskola. Almar barkas för att dö. En lastbil störtar Drottninggatan fram.
De tolv novellerna formar sig till en genomlysning av tillståndet i Sverige, i städer och glesbygd. Om högt flygande människor eller enkla jordnära som kämpar tyst, åtklämda av våldsamma händer, av samhällets kalkylerade reträtt eller klimatets förfall.

Smakbiten är hämtad från sidan 43:

Hoffice, nej fy fan. Jobba hemma gick heller inte längre. Det sades vara osunt. Perry Gillström delade den uppfattningen. Arbetets skimmer befläckade vargtimmarna, åt sig in i luft, sömn, måltider, viner, han befläckade sig själv. Hårfästet backade stabilt. Kostymbyxorna blev trängre.
Han förslösade både arbetstimmar och fritid, fastän dessa tidszoner ju för en entreprenörssjäl skulle vara hopkokade, en energisk gryta av ambition och stilmedveten livshunger. Att jobba dag och natt gagnade en föga när det i praktiken gjorde honom till hemmasittare, blek av instängdhet, innan trettio fyllda.

20 kommentarer:

  1. finns i min bokhylla, kanske dags att plocka fram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har stått i min bokhylla och lockat mig en längre tid, så jag gjorde slag i saken och tog fram den.

      Radera
  2. har läst och gillat. tack för smakebit och påminnelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är roligt med novellsamlingar. Det borde jag läsa fler av.

      Radera
  3. Jag skulle ha svårt för att köpa en fläckad bok även om det ska vara så. Inget jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju minst sagt ett annorlunda omslag. Jag kände ett behov av att berätta att det inte var jag som hade spillt kaffe :)

      Radera
  4. Den boken hade jag inte sett men beskrivning och smakbit gjorde mig nyfiken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den känns inte dum all så här långt.

      Radera
  5. Tack för smakbiten! Verkar intressant.

    SvaraRadera
  6. Jeg husker at min morfar, som var bonde og født i 1911 skrev i almanakken om årets gang på gården, og ekstra fint, litt om barn og barnebarn :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  7. Det hade varit jobbigt att köpa en bok som ser ut som att den har en stor kaffefläck på omslaget 🤔

    SvaraRadera
  8. Jag har läst många av hans böcker, bland annat Italienaren och Amerikahuset men det var några år sedan. Vill gärna läsa mer av honom, tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är första boken av honom jag läser.

      Radera
  9. Känner inte till boken eller författaren. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  10. Jo men visst hade mormor någon sådan där kalenderbok.

    SvaraRadera