måndag 17 juni 2024

Boktriss Ä

Det är boktriss hos Mias bokhörna på måndagar. I den här rundan med boktriss handlar det om att hitta en karaktär på måndagens bokstav. Det ska vara en manlig, en kvinnlig och en/ett djur/barn/serie. Dagens bokstav är Ä. Här måste jag fuska ordentligt.
Manlig: Jag tror inte det finns några mansnamn på Ä, så jag drar igång fuskandet direkt. I En kort berättelse om traktorer på ukrainska av Marina Lewycka bygger en stor del av bakgrunden till den manlige huvudpersonens förehavanden på att han är änkling.

Kvinnlig: Och med samma logik tar jag fram Ormen i Essex av Sarah Perry. Cora Seaborne är ung, har just blivit änka, och nu förväntar sig omgivningen att hon ska snöra åt korsetten, klä sig i svart och dra sig tillbaka. Men se det tänker hon verkligen inte göra.


Serie: I Kalle Anka medverkar hans tre systersöner (felaktigt kallade brorsöner) Knatte, Fnatte och Tjatte. De är ju ankungar, och ett annat ord för det är ällingar.

5 kommentarer:

  1. Det var väldigt påhittigt av dig.

    SvaraRadera
  2. det var ju fantasifullt! jag får faktiskt lust att börja fuska också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vissa bokstäver är det hopplöst annars.

      Radera
  3. Oh, nu fick jag lära mig ett nytt ord! Ällingar hade jag faktiskt inte hört förut.

    SvaraRadera