tisdag 4 juni 2024

Tisdagstrion: Hjärta & hjärna

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat hjärta & hjärna (i titel, handling eller på omslag). Här är min trio:

P C Jersilds En levande själ. En roman med tråkigt omslag som handlar om en hjärna som ligger i en behållare på ett företagslaboratorium. Låter det intressant? Nä-ä!
Men... Han (är det en han?) minns inte sitt tidigare liv och kallas här för Ypsilon. Hjärnan utsätts för allehanda olika experiment, och boken får ses som en kritik av oetisk forskning. Hur mycket kan vi tillåta oss att trampa på människovärdet för snöd vinnings skull?
Har du inte läst En levande själ förut, så gör det!

Den store skalden Gustaf Fröding behöver väl ingen närmare presentation. Som inte så få andra konstnärer inrymde hans själ både genialitet och galenskap. Här bredvid en bok med samlade dikter.

Hjärtats osynliga raseri av John Boyne. Irland 1945. Den gravida Catherine Goggin slängs handgripligen ut från mässan, förskjuts av familjen och får på egen hand ta bussen till Dublin och söka sig sin försörjning. Catherine är 16 år, stark och oförvägen, hon tänker inte låta sig kuvas. Sonen Cyril föds och romanen är hans egen berättelse. Uppväxten med de kylslagna, men inte ovänliga, adoptivföräldrarna: den ikoniska författaren Maude Avery och den förmögne bankmannen Charles, internatskolan, passionerna, flykten från äktenskapet (vid bröllopsmottagningen), 1980-talets New York, Amsterdam, och i bakgrunden Irland och Dublin, den hotfulla, förtryckande staden.

8 kommentarer:

  1. har inte läst En levande själ. tror inte att jag gör det heller. Fröding har jag däremot läst och kommer nog att fortsätta med. Hjärtats osynliga raseri känner jag inte igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröding var en mycket mångsidig poet och författare.

      Radera
  2. Inte läst någon av dessa. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  3. Jersild och Fröding känner jag ju till, men den tredje är okänd för mig.

    SvaraRadera
  4. Jersilds bok vill jag läsa och så blir jag nyfiken på Hjärtats osynliga raseri.

    SvaraRadera
  5. Hjärtats osynliga raseri skriver jag upp! Verkar bra! Gillar annat han skrivit
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  6. Hanneles bokparadis6 juni 2024 kl. 12:15

    Bra passande trio.

    SvaraRadera