söndag 2 juni 2024

En smakebit på søndag - Andnöd

Idag är det söndag. Utan att spoila delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är Astrid Terese med bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Andnöd och är skriven av Amy McCulloch.

Journalisten Cecily Wong gör sig beredd att bestiga världens åttonde högsta berg, Manaslu i Himalaya, men viktigast för henne är att få följa den världsberömde bergsbestigaren Charles McVeigh. Hon har satsat allt för storyn: relationer, besparingar och sinnesfrid. Artikeln är hennes sista chans att slå igenom.
Tragedin är ett faktum när en av deltagarna förolyckas, och Cevily börjar frukta för sin och de andras säkerhet. Ett tält som tillhör en okänd klättrare tyder på att de inte är ensamma på berget och ett hotfullt, anonymt meddelande orsakar tryckt stämning i gruppen.

Smakbiten är hämtad på sidan 13:

Doughs ogillande rynka i pannan djupnade när han flyttade blicken från hennes kängor till isyxan med det mörkt apelsingula skaftet och selen.
"Jag hoppas att det är okej", sa hon. "Jag googlade på de bästa selarna för bergsbestigning och den fick goda omdömen."
"Den duger. En som man gör fast om benen hade varit ännu bättre."
Hon blev röd om kinderna. "Åh, det visste jag inte."
"Du kunde ha frågat - Google kommer inte att rädda dig på åttatusen meters höjd."

12 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Den vill jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den kommer att bli spännande.

      Radera
  2. McCulloch är ju bergsklättrare själv så det blir trovärdigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag inte. Det var roligt att få veta.

      Radera
  3. Den har jag här i hyllan, oläst. Hoppas den är bra.

    SvaraRadera
  4. Jag som inte läser spänning blev jättenyfiken, tack för smakbit!

    SvaraRadera
  5. jag brukar läsa böcker om bergsbestigningar så den lägger jag till på den långa listan
    tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Jag är inte så förtjust i spänning men själva bergsbiten låter intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt att ställa mig på en stol utan att få svindel, så bergsbestigning är definitivt inget för mig.

      Radera