fredag 7 juni 2024

Osebol av Marit Kapla

Titel: Osebol
Författare: Marit Kapla
Förlag: Teg Publishing (2019)
Antal sidor: 811

Osebol är en berättelse om vår tid. En litterär sensation från världens mittpunkt.
Osebol är en by vid Klarälven i norra Värmland. I boken möter läsaren så gott som alla byns vuxna invånare, intervjuade av Marit Kapla som sjäv är uppvuxen där.
Osebol är en säregen läsupplevelse som saknar motsvarighet. Intervjuerna har kokats ned till lyriska vittnesmål som går rakt in i hjärtat. Boken blir som ett slags prisma som kastar nytt ljus på livet. Det är färgsprakande, levande och lämnar ingen läsare oberörd.

Ovanstående beskrivning från förlaget av Marit Kaplas Osebol skriver jag gärna under på. Visst är detta en alldeles särskild bok.
När jag såg att den var på över 800 sidor höll jag på att ångra mig, men det står faktiskt bara några rader på varje sida. En enda intervjuperson kan vara redovisad på tio sidor, för det ska bara vara det i samtalet som hänger ihop som ska redovisas på en sida.
Detta är en bok jag skulle önska att alla statsråd och riksdagsmän läste, för den visar på konsekvenserna av en politik där samhällsfunktionerna sakta med säkert dras bort. Konsekvenserna av den politiken märks inte i Djursholm, men de märks i Osebol.

kaosutmaning 2024 får denna bok svara mot punkt 2: Läs en författare, vars för- eller efternamn börjar på K.

Osebol är min tredje bok i utmaningen Boktolvan 2024.

2 kommentarer:

  1. Läste den när den just fått August. Visst är den originell och bitvis riktigt bra. Fast förlagens reklamtexter vill jag sällan ta rakt av. Det som verkligen grämde mig, det var att jag själv inte kommit på idén, för den är ju inte jättesvår att genomföra - men det krävs som sagt att komma på greppet ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ofta ta med baksidestexten eller motsvarande som en bakgrund innan jag skriver med egna ord. Javisst hade det varit möjligt att genomföra. Marit Kapla hade turen/skickligheten att komma på det. Det är bara att gratulera. Men att förlaget gick med på att göra den i 800 sidor. Eller har hon betalat själv för tryckningen? Jag känner inte till det förlaget.

      Radera