måndag 14 oktober 2024

Vattenmelonen av Marian Keyes

Titel: Vattenmelonen
Originalets titel: Watermelon
Författare: Marian Keyes
Förlag: Norstedts (1998)
Antal sidor: 517

Baksidestexten:
"Jag fattade ingenting. Vad i helvete pratade han om, våningar och pengar och avbetalningar och skit? Egentligen borde vi ha gullat med babyn och smågrälat om vem hon var mest lik. Men James, min James, pratade om att lämna mig. Vem hade lovat honom det? Jag skulle vilja framföra ett starkt klagomål. Jag hade ju uttryckligen beställt ett lyckligt liv med en kärleksfull man till min nyfödda dotter, och så fick jag denna parodi istället."

Vattenmelonen av Marian Keyes kom ut i original 1995. Enligt vad jag läst mig till anses den vara den roman som inledde chick lit-genren. Det skulle betyda att den vänder sig till en kvinnlig läsekrets, men det struntar jag i. Den här gubben tyckte att den var riktigt bra.

Romanen inleds alltså med att maken James kommer in till sin nyförlösta hustru och berättar att han vill skiljas. Han har nämligen fått ihop det med en grannfru. Chocken för Claire är givetvis total. När hon och den nyfödda dottern får lämna BB åker hon från London till föräldrarna och systrarna i  Dublin.

Hela historien berättas av Claire och hennes monologer är underbara. Hon vänder sig hela tiden till läsarna och vi får veta alla hennes tankar. Större delen av boken är därför riktigt underhållande. Mot slutet blir den mer seriös när vi får följa hennes kamp för att stå upp mot maken James, som inte alls är en sån underbar man som man fick intrycket av när hon var förtvivlad över att hon mist sitt livs kärlek. Det gör dock inte att romanen blir sämre, utan den delen ger mer djup till historien.

Boken är visserligen "gammal" (den kom ju ut för nästan 30 år sedan) men jag tycker absolut att den håller. Har du inte läst den än så gör det!

Vattenmelonen är min nionde bok i utmaningen Boktolvan 2024.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar