fredag 28 juni 2019

Bra med bibliotek

Idag kilade jag in till biblioteket i Vålberg och lämnade tillbaka Den unge Werthers lidanden. Det var sista dagen de hade öppet före semestern. Under juli är biblioteket stängt. Det säger jag inget om. Personalen på den lilla biblioteksfilialen måste ju få ha semester. I Karlstad finns 10 kommunala bibliotek. Ett huvudbibliotek och nio biblioteksfilialer. Kommunen har aldrig lagt ner ett enda bibliotek, vilket jag tycker att de ska ha en eloge för. Jag passade på att låna två böcker som läsning under juli. (Jag har ett par egna böcker att läsa också förstås.) Det blev Hetta av Jane Harper och Noveller av Anton Tjechov.


6 kommentarer:

  1. (många bibliotek är sommarstängda i Göteborg med, finns 25 på vintertid)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ska vi få behålla alla våra bibliotek får vi nog stå ut med semesterstängt. Karlstad har drygt 90000 invånare och 10 bibliotek. 1 bibliotek per 9000 invånare. Om Göteborg med 570000 invånare skulle ha samma bibliotekstäthet skulle man ha 63 bibliotek ;)

      Radera
  2. Visst är det bra med bibliotek. :) Och stort beröm till kommunen som inte lagt ner något av dem! Hetta läste jag förra sommaren (när vi hade vår egen hetta) och tyckte om den. Bra sommarläsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på den punkten tycker jag att Karlstads kommun har agerat föredömligt. Bland de tio biblioteken finns även ett i en liten by. Den filialen har bara öppet ett par timmar i veckan, men den finns i alla fall.

      Roligt att du berömmer Hetta. Då blir den än mer lockande att läsa den.

      Radera
  3. Bra med bibliotek, och bra att det finns människor som uppskattar och värnar om dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lånar alltid på den lokala biblioteksfilialen, inte på stadsbiblioteket. Det är mitt lilla sätt att hjälpa upp statistiken så att vi får behålla den.

      Radera